Alibi – Martine Kamphuis – Recensie

Tijdens een ontgroeningskamp wordt het levenloze lichaam van Belle op een verlaten dijkje gevonden. Als psychologe Wynona Post, oftewel WP, haar cliënte Josje hierover hoort vertellen, wordt ze gegrepen door het mysterieuze verhaal. WP vermoedt dat de dood van Belle geen natuurlijke dood was. In haar zoektocht naar de waarheid negeert ze grenzen en brengt daarbij ook haar eigen leven in gevaar…

Wynona Post, WP, is psychologe in opleiding. Josje Engelkens is een nieuwe client van haar. Ze roept de hulp van WP in, vanwege de nachtmerries die ze heeft. Als Josje haar een verhaal vertelt over een ontgroeningskamp, waarbij een meisje om het leven is gekomen, raakt WP geïntrigeerd door dit verhaal. Is het meisje, Belle, door een ongeluk om het leven gekomen of is er wat anders gebeurd? WP gaat op onderzoek uit. Hierbij overschrijdt ze diverse grenzen en het onderzoek brengt haar eigen leven in gevaar.

Steeds denk ik dat er iemand is, iemand die me volgt, me bespiedt. Wat ik van mezelf niet ken, ik ben nooit angstig.

Een zin uit de proloog klinkt veelbelovend voor de spanning die in het boek aanwezig moet zijn. En ik kan zeggen dat die verwachting die gewekt wordt, ook waargemaakt wordt, al komt het na de proloog wat langzaam op gang. Dat het bij ontgroeningskampen uit de hand kan lopen is bij iedereen wel bekend en ik vind het een goed uitgekozen onderwerp voor een thriller.

Alibi wordt verteld vanuit het perspectief van WP in de derde persoon. WP is een vrouw die erg op zichzelf is. In haar doen en laten eigengereid en impulsief, maar aan de andere kant onzeker over haar eigen kunnen. Ze voelt zich gauw aangevallen en heeft de neiging om iets op de verkeerde manier te interpreteren. Dit geeft dit hoofdpersonage een sympathiek en soms ook wel herkenbaar karakter.

Ze kon het niemand vertellen. Ze zou haar onrust alleen moeten dragen.

De vele puzzelstukjes waar het verhaal uit bestaat, maar ook het wel en wee van WP hielden mij voldoende geboeid. In het verhaal ben ik ook wat levenslessen tegengekomen, vind ik zelf altijd wel leuk, zeker als dit gecombineerd wordt met een bepaalde spanning. Bij de plot bleek ik volledig op het verkeerde been gezet. Ik dacht te weten hoe het nu zat maar sloeg de plank finaal mis. Alibi is een spannende thriller en een onderhoudend verhaal. Deze thriller is het eerste deel met Wynona Post in de hoofdrol en het volgende deel zal zeker op mijn leestafel verschijnen.

4****

Alibi heb ik gelezen voor VrouwenThrillers.nl.

Titel: Alibi|Auteur: Martine Kamphuis