Anders – Anita Terpstra – Recensie

• Aantal pagina’s – 304
  • Uitgave – Paperback en e-book
  • ISBN –  9789023488538
  • Verschenen –  mei 2014
  • Genre – Literaire thriller

Tijdens een vakantiekamp verdwijnen Sander en zijn vriendje Maarten. Maarten wordt gevonden, vermoord. Van Sander ontbreekt ieder spoor. Voor de ouders van Sander,

Linc en Alma Meester, zullen de komende jaren bestaan uit het zoeken naar hun zoon. Maar dan meldt zich 6 jaar later een jongen bij een politiebureau in Duitsland. Hij zegt dat hij Sander Meester heet. Alma en Linc zijn dolgelukkig maar als je je zoon 6 jaar lang niet gezien hebt, is het niet zo gemakkelijk als het lijkt. De zus van Sander, Iris, die inmiddels in Amsterdam woont komt voorlopig naar huis voor een hernieuwde kennismaking met haar broertje. Iris was er bij toen Sander tijdens het zomerkamp verdween. Maar dan komen de twijfels. Sander lijkt een vreemde voor hun en nogmaals begint er een zoektocht naar wat er toen allemaal gebeurd kan zijn……

Met een mix van heden en verleden en met een wisselend perspectief is hier een geweldig verhaal neergezet. Uitgebreide beschrijvingen van karakters en omgeving die het gevoel geven alsof je in een film zit. Spanning van een hoog kaliber en steeds weer worden er vragen opgeroepen.

Het spijt me, ik heb gelogen over die nacht.’

Door te denken een antwoord te hebben op de vragen die Anders oproept, word je regelmatig op het verkeerde been gezet door de auteur. Al die vragen en het hoge spanningsniveau houden je aandacht op een prettige manier vast en het alsmaar door willen lezen is absoluut geen straf. Dat het wat met je doet als je kind verdwijnt en dat dit consequenties kan hebben voor het hele gezin dat kan iedereen begrijpen. Maar als je er achter komt dat er veel geheimen zijn en als deze dan uiteindelijk onthuld worden dan sta je toch even versteld.

Nu haatte ze zijn ondoorgrondelijkheid. Ooit had ze gedacht dat het een soort synoniem was voor stille wateren, diepe gronden, maar de afgelopen jaren had ze meer en meer het idee dat hij dingen voor haar verborgen wilde houden. Dat ze niet te dichtbij mocht komen.’

De cover van Anders heeft een mysterieuze uitstraling en dit mysterieuze zie je in het verhaal terugkomen. Mysterieus en raadselachtig. Maar ook als angstaanjagend als je je bedenkt dat dit verhaal wel degelijk ook in het echt plaats kan vinden, ook jou kan dit overkomen. Iets wat je niemand toewenst. Ik heb meerdere boeken van Anita Terpstra gelezen maar deze thriller,  Anders, vind ik echt een topper. Zoals dit verhaal is uitgewerkt naar een toch nog onverwachte ontknoping, zeer goed gedaan!

“Een mysterieuze, raadselachtige thriller met een fantastisch hoog spanningsniveau.”

stersterstersterster half

Anders is o.a. verkrijgbaar bij de lokale boekhandel of bij Bol.com.