Aurora – Cynthia Stijger Aramburu – Recensie

• Auteur –  Cynthia Stijger Aramburu
  • Uitgever – De Brouwerij/Brainbooks
  • Aantal pagina’s – 192
  • ISBN –  9789078905752
  • Verschenen –  mei 2014
  • Genre – roman

Cynthia Stijger Aramburu groeide als kind van een Nederlandse vader en Spaanse moeder op tussen twee culturen. Elke zomer ging ze in de vakantie met haar ouders en zussen naar haar grootouders in Spanje, waar ze uren naar de verhalen van haar grootmoeder kon luisteren. Vanwege nieuwsgierigheid naar haar wortels ging ze Spaanse Taal- en Letterkunde studeren en specialiseerde zich in literatuur en talen. Ze trouwde, werd moeder en cijferde zichzelf weg. Toen haar kinderen groot genoeg waren, pakte Cynthia haar liefde voor schrijven weer op. Ze boekte een reis naar Amerika en ging daar alleen heen. Door weg te zijn van degenen waar ze zoveel van hield, inspireerde haar tot de personages van het boek en begon te schrijven. Eenmaal in Nederland reisde ze zoals ieder jaar naar Spanje. In het geboortedorp van haar grootmoeder kreeg ze de geboorteakte van haar overgrootmoeder Aurora in handen. Een vrouw waar ze veel van had gehoord, maar die zij niet had gekend. Ze besefte dat de geschiedenis van voorouders doorgegeven wordt zonder dat men zich daarvan bewust is. Dit zou het thema worden van haar roman Aurora.

Vijftig jaar geleden waren Victor en Aurora geliefden. Maar deze liefde werd niet goedgekeurd door Aurora haar vader en plots was Aurora verdwenen. Victor las in de krant dat ze gekozen had voor een leven op het toneel. Victor zijn droom was voorbij. Hij pakte zijn leven weer op en werkte als gastdocent en onderzoeker in het museum van de universiteit. Aan vrouwelijk schoon geen gebrek, maar de ware liefde komt voor hem niet meer voorbij. Als Aurora haar carrière als actrice vaarwel zegt keert ze weer terug naar haar geboorteplaats. Victor en Aurora komen weer met elkaar in contact en  langzamerhand wordt het duidelijk voor Victor waarom Aurora vijftig jaar geleden is vertrokken.

Aurora is een ontroerend verhaal over de liefde van twee mensen, die ondanks dat ze niet bij elkaar konden zijn, altijd heeft standgehouden. Een aangrijpend en meeslepend liefdesverhaal, een vernieuwde zoektocht naar elkaar. Maar ook een zoektocht naar hun eigen innerlijk. De ontdekkingen die gedaan worden zijn moeilijk en zeker voor Aurora heeft het veel tijd nodig tot zij zich volledig over kan geven aan haar gevoelens. Het verhaal laat zien dat de alomvattende liefde niet aan leeftijd is gebonden. Een mooie, zuivere schrijfstijl met tot de verbeelding sprekende beschrijvingen en de  schrijfster heeft de personages zo neergezet, dat ik niet anders kon dan volledig meeleven met Victor en Aurora. Aurora is een verhaal waar je de tijd voor moet nemen, dit is niet zomaar een tussendoortje.

Ik had al veel gehoord en gelezen over dit boek, maar toch was dit geen boek wat ik zelf snel zou aanschaffen. Het behoorde niet echt tot mijn favoriete genre. Door dit boek te winnen met een Facebook actie, kwam deze toch in mijn bezit en ben al snel Aurora gaan lezen. Ben erachter gekomen dat de genres die ik graag lees, zich aan het uitbreiden zijn en ik heb Aurora dan ook met veel plezier gelezen. Dit is weer zo’n boek waarvan ik vind dat iedereen deze een keer moet lezen.

Aurora is o.a. verkrijgbaar bij de lokale boekhandel of bij Bol.com.