Benissa – Philip le Bon – Recensie

• Auteur – Philip le Bon
  • Uitgever – Lannoo
  • Aantal pagina’s – 448
  • ISBN –  9789401422680
  • Verschenen –  februari 2015
  • Genre – thriller

Hoeveel leed kan een vrouw verwerken vooraleer ze de pedalen verliest? En hoeveel wilskracht heeft ze dan nog om terug te slaan? Is niet iedereen in staat om te moorden? Benissa, de zwarte huurmoordenares, lijdt aan het posttraumatisch stresssyndroom. Toen het hoofd van de Psychiatrie haar als jong meisje ontoerekeningsvatbaar verklaarde, werd ze opgesloten in een instelling. Jaren later duikt de geesteszieke Benissa op in Londen met maar één ding voor ogen: wraak nemen op de mensheid voor al het leed dat haar werd aangedaan. Maar dan duikt iemand uit haar pijnlijke verleden weer op en kantelt alles. Als wederdienst besluit Benissa te helpen met de zoektocht naar de gegijzelde Sara. Is de roodharige vrouw nog in leven?

Benissa is het tweede deel van de reeks De mooie moorden. Begin dit jaar had ik het eerste deel Sara gewonnen met een actie en na het lezen was ik onder de indruk geraakt van dit debuut en was zeer benieuwd naar het volgende deel.
Het boek begint met een kleine terugblik van deel 1. Cytoserum, een farmaceutisch bedrijf werkt in het geheim aan een geneesmiddel tegen een veel voorkomende ziekte. Een concurrent krijgt hier lucht van en wil proberen Cytoserum over te nemen. Als dit niet lukt zet deze concurrent grove middelen in. Hij laat de dochter van de CEO, Sir Gordon Harris ontvoeren en geeft opdracht twee belangrijke medewerkers te vermoorden. Benissa, voor vrienden Nessy, werkt als huurmoordenaar en zij krijgt deze opdracht. Bij het laatste target gaat het mis. Plots staat ze oog en oog met een oude bekende en dit zal een grote verandering betekenen.

Benissa, door mensen te vermoorden zul je echt niet genezen. Dat weet je toch?’ hoort hij Frank zeggen

Net als bij het boek Sara is ook dit boek opgesplitst in delen. Benissa bestaat uit drie delen. In het eerste deel en tweede deel wordt er teruggegaan in de tijd en is er een nadere kennismaking met de personages. De personages worden meer uitgediept en Benissa’s gruwelijke verleden wordt uitgebreid uit de doeken gegaan waardoor sommige beslissingen van haar begrijpelijk worden. Als Nessy weer in contact komt met haar oude psychiater Frank Brenner, besluit ze hem te gaan helpen. In plaats van haar opdracht af te maken, kiest ze voor de andere kant en zal ze niet rusten voordat ze de gegijzelde Sara heeft gevonden. Persoonlijk vond ik het tweede gedeelte in dit boek wat taai, maar dat kwam waarschijnlijk omdat niet alles in dat deel mij genoeg aansprak. Deel drie gaat verder waar het boek Sara geëindigd was en vanaf dat moment zit de spanning er weer in volle vaart in. Een aantal vragen die ik nog in mijn hoofd had zitten na het lezen van Sara zijn beantwoord, maar er is nog genoeg te ontdekken.

Met enige schaamte beseft Benissa dat ze in haar werk geen onderscheid maakte tussen de goede en slechte kerels.

Ondanks dat Benissa best een dik boek is, is het door de fijne verteltrant van Philip le Bon vlot uit te lezen. Vooral in het laatste gedeelte blijft de nieuwsgierigheid continu geprikkeld en was het af en toe best moeilijk het boek even weg te leggen.
Benissa is niet afzonderlijk te lezen, om alles goed te kunnen begrijpen is het noodzakelijk eerst het boek Sara te lezen, maar dit is ook zeker de moeite waard. Binnenkort verschijnt het derde deel van De mooie moorden, Naomi, en wat mij betreft hoeft dat niet te lang te duren.

Benissa heb ik gelezen voor Boekenbijlage.nl.

Benissa is o.a. verkrijgbaar bij Uitgever, de lokale boekhandel of Bol.com.