De beproeving – Marijke Verhoeven – recensie

de-beproeving-framed

Er was niets, behalve een zachte stem. Een onbekende vrouwelijke stem, die haar naam riep. Ze voelde zich licht als een veertje, dwarrelend op de wind.

Achterflap

Het is dertig jaar geleden dat Fiona, de geest van een Vikingvrouw, op Kenning voor het laatst is gezien. Wanneer Nina na haar aankomst op het Deense eiland nietsvermoedend vertelt dat ze een blonde vrouw in een witte jurk voorbij heeft zien rennen, is het gedaan met de rust.
Politieman Torben Olsen probeert zo goed hij kan de gemoederen van de theatrale eilanders te bedaren. Maar hij wordt tegengewerkt door de mysterieuze psychiater Marcus Holm, die met zijn volgelingen is neergestreken op het eiland. Waarom heeft Marcus zoveel belangstelling voor Nina? En wat heeft hij te maken met een onopgeloste moord van een aantal jaar geleden…

Mijn mening

De beproeving heeft vanaf de eerste bladzijde een geheimzinnige sfeer en samen met de spannende ontwikkelingen wist dit boek mij vanaf het begin te boeien. De personages zijn goed uitgewerkt en de meeste van hen hebben een sympathiek karakter. Vooral Torben, daar had ik al snel een zwak voor, ruwe bolster, blanke pit. Nina, het hoofdpersonage, is een sterke vrouw die over het algemeen prima voor zichzelf kan zorgen, maar ze heeft wel een kort lontje. Marijke heeft goed gebruik gemaakt van een diversiteit aan (menselijke) karakters. Herkenbare karakters en door de juiste uitwerking is er een goed beeld te vormen.

“Ergernis, woede en frustratie welden in mij op. Zo snel, zo sterk, dat ik in één seconde wist dat al die uren therapie en praten over zelfbeheersing mij niets, maar dan ook helemaal niets hadden opgeleverd. Razendsnel deed ik een stap naar voren, griste de sleutels uit zijn handen en gaf de dronken kerel een kopstoot.”

De beproeving is een meeslepend verhaal mede door het mystieke gehalte. Marijke bezit een soepele verteltrant waardoor het boek zich makkelijk laat lezen en de originaliteit, gecombineerd met het paranormale geven extra power aan het verhaal. Wel had ik graag een iets hogere spanningsboog gezien, maar ik ga er vanuit dat in de volgende delen de spanning meer opgevoerd gaat worden. Door de toevoeging van wat humor en romantiek krijgt het verhaal een luchtig karakter.

Het een en ander had ik al snel doorzien en dat is jammer, maar ik denk dat dit vooral komt omdat ik een veellezer ben, zeker in het genre thrillers. Wat altijd het minpunt is van een trilogie dat als je het boek dichtslaat weer even geduld moet hebben voordat het volgende deel verschijnt. Je wilt graag weten hoe het verder gaat, maar hierop zal gewacht moeten worden. Aan de andere kant ook een goed teken, want dit betekent dat dit eerste deel zeer de moeite waard was om te lezen. De beproeving is een veelbelovend begin van een intrigerende trilogie.

4 ster

Marijke Verhoeven schreef eerder de erotische zomerthriller Zomerhitte. Haar stijl kenmerkt zich door een vernieuwende combinatie van spanning, sensuele romantiek en een vleugje humor.

Titel: De beproeving| Auteur: Marijke Verhoeven