BLUN – Karin Hazendonk – Recensie

• Uitgever – Scelta Publishing
  • Uitgave – Paperback en e-book
  • ISBN –  9789491884108
  • Verschijningsdatum – juni 2014
  • Genre – thriller

Met dank aan Karin Hazendonk en Scelta Publishing voor het beschikbaar stellen van een leesexemplaar.

John en Ellen hebben allebei een goede baan, een luxe leven en een goede relatie. Maar dan begint het luxe leven zijn tol te eisen en de eerste barstjes in dit gelukkige huwelijk beginnen te verschijnen. Als John zijn baan kwijt raakt, gaat het helemaal mis. Hij is niet meer vooruit te branden, liever lui dan moe, terwijl Ellen hard werkt om toch voor een goed inkomen te zorgen. Wanneer zij thuis komt na een dag werken en er is nog niets in huis gedaan, draait ze ook daar voor op. Ze is te moe om nog van alles te ondernemen en wijst ook John regelmatig af. John raakt steeds meer gefrustreerd en dit wordt hem op een gegeven moment te veel. Als Ellen hem weer afwijst, haalt hij uit en slaat…

Ellen vertrekt naar haar vriendin Kaylee en is vastbesloten om John terug te pakken en hem een lesje te leren. John krijgt geldproblemen en zoekt contact met een oude vriend van hem. Hij laat zich in met duistere zaakjes en dan gaat er op een gegeven moment van alles mis.

Bij een debuut heb ik meestal geen duidelijke verwachtingen, maar als fervent thrillerlezer was ik wel erg nieuwsgierig naar dit boek met een opvallende titel en dito cover. En ik werd door Blun aangenaam verrast. Het verhaal is met vaart geschreven en houdt je aandacht constant vast. Het boek is moeilijk aan de kant te leggen en bevat beeldende personages, mensen zoals jij en ik, waaronder een sympathieke, zeer bewogen rechercheur, die zijn privéleven ook belangrijk vindt.

Met John beleeft de lezer de duistere kanten van het leven en wordt de invloed van geld op de mens duidelijk: dat iemand voor het geld verkeerde beslissingen kan maken, zeker als hij zich in het nauw gedreven voelt. Het verhaal van Ellen kenmerkt zich door de vriendschap met Kalyee en de liefdevolle relatie met haar ouders. Ondanks alle problemen kan zij zich optrekken aan alle steun die haar geboden wordt.

Blun heeft alle goede ingrediënten die een thriller moet hebben. Het is spannend en boeiend, maar biedt ook vriendschap en ontroering. Tijdens het lezen van Blun had ik regelmatig het gevoel dat ik een spannende televisie serie aan het kijken was, een aparte gewaarwording. Karin Hazendonk staat, na het lezen van dit boek, in mijn lijstje met favoriete Nederlandse thrillerschrijvers. Eind oktober verschijnt haar tweede thriller Obscuur, deze zal dan ook zeker op mijn nachtkastje te vinden zijn.

stersterstersterster

Blun is o.a. verkrijgbaar bij de lokale boekhandel of bij Bol.com.