De betrokkenen – Anita Larkens – Recensie

• Aantal pagina’s – 300
  • ISBN –  9789461091499
  • Verschenen –  april 2015
  • Genre – psychologische thriller

De betrokkenen-framed

Achterflap:

De veertienjarige Eliza is als enige aan een brand ontsnapt waarbij haar broertjes en zusjes zijn omgekomen. Documentairemaakster legt de nasleep van dit drama vast. Gaandeweg de interviews raakt Nora meer en meer verweven met de levens van de betrokken. Als Eliza’s beste vriendin verdwijnt, komt alles op scherp te staan. Wat verbergt Eliza? Het zijn uitgerekend de filmbeelden van Nora die een verontrustende waarheid onthullen.

Anita Larkens heeft een aantal jaren als copywriter gewerkt en volgde diverse schrijfcursussen. Ze schreef zakelijke teksten voor onder andere het tijdschrift Schrijven en recenseerde thrillers voor Crimezone. In 2001 is haar eerste boek verschenen, een non-fictie boek, De volmaakte vrouw. Ondertussen bleef ze schrijven. Een eerste thrillermanuscript wekte interesse bij verschillende uitgevers maar tot publicatie is het niet gekomen. In 2012 heeft ze een verhaal geschreven voor een door VrouwenThrillers en De Crime Compagnie uitgeschreven wedstrijd voor een erotische minithriller. Anita werd eerste en dit verhaal Onzichtbaar werd gepubliceerd in de bundel Verleiding. Inmiddels lag er al een thrillermanuscript bij De Crime Compagnie en in 2015 debuteert Anita Larkens met de psychologische thriller Schaduwdochter. Een paar maanden later is de publicatie van haar tweede thriller De betrokkenen een feit.

De betrokkenen is verdeeld in twee stukken en het verhaal is opgebouwd door middel van verschillende verhaallijnen, allen verteld vanuit de eerste persoon. Eliza, een meisje van veertien jaar is de enige die aan de brand ontsnapt waarbij haar broertjes en zusjes zijn omgekomen. Nora is documentairemaakster en wil een documentaire maken van dit verschrikkelijke drama. De interviews zorgen ervoor dat Nora steeds meer deel uitmaakt van de levens van de betrokkenen. Na de verdwijning van de beste vriendin van Eliza blijkt er meer aan de hand te zijn dan verwacht. De filmbeelden van Nora onthullen langzamerhand de verschrikkelijke waarheid.

Het ‘mogelijk met doden’ werd schrikbarend snel een cijfer dat opliep, totdat in de loop van de volgende ochtend bekend werd gemaakt dat er zes mensen het leven hadden gelaten in het huis van de familie Hoft. Zes kleine mensen. Kinderen.

Dit is een thriller die al snel mijn onverdeelde aandacht had. Een onderhoudend verhaal dat je als lezer op onverwachte momenten versteld laat staan. Des te meer Nora betrokken raakt, des te meer verwarrend het wordt en dit is duidelijk voelbaar voor de lezer.
De betrokkenen heeft een sluimerende spanning in zich. Spanning die zich langzaam uitbreidt en bij de plot het hoogtepunt bereikt. Vernuftig in elkaar gezet, een indringend psychologisch verhaal dat van begin tot eind blijft intrigeren. Een unieke schrijfstijl met personages die naar behoren zijn uitgewerkt. De thematiek blijft lang verborgen waardoor ik me tijdens het lezen regelmatig heb afgevraagd waar het verhaal naar toe ging. Een verhaal dat mijn nieuwsgierigheid in hoge mate heeft gevoed en boeiend is vanaf de eerste bladzijde. De betrokkenen is een thriller met de juiste ingrediënten en die je als lezer op een bedaarde wijze moet lezen om het geheel goed tot je door te kunnen laten dringen.

De betrokken heb ik gelezen voor Boekenbijlage.nl.

De betrokkenen is o.a. verkrijgbaar bij de lokale boekhandel of bij Bol.com.