De harteloze muze – Nynke Laanstra – Recensie

• Auteur –  Nynke Laanstra
  • Uitgever – Booklight
  • Aantal pagina’s – 217
  • ISBN –  9789491472633
  • Verschenen –  december 2014
  • Genre – Psychologische thriller

Wat doe je als lang vergeten doden tot leven zijn gewekt? Dan ga je op onderzoek uit! Wat doe je als je oog in oog komt te staan met je doodgewaande muze? Dan wankel je! Maar wat als blijkt dat alles is geënsceneerd door je wraakzuchtige zoon en je voormalige minnares? Dan vrees je! De ooit zo imposante Lars S. is uitzinnig van woede als hij ontdekt dat hij door zijn zoon Kjell is verraden. Als represaille kidnapt hij Kjells halfzusje Stine en vlucht halsoverkop naar het buitenland. Kjell zint op allesvernietigende wraak en smeedt samen met Fien, de voormalige muze van zijn vader, een ingenieus en doortrapt plan. Wat begint als een zenuwslopende klopjacht eindigt in een sinistere ontmoeting…

Lars, de man die vanaf het begin af aan de touwtjes in handen had, is verraden door zijn eigen zoon Kjell. Uitzinnig van woede ontvoert hij Stine, het halfzusje van Kjell, en vlucht met haar naar het buitenland. Kjell heeft maar één ding voor ogen en dat is wraak. Ook Fien, de vroege minnares van Lars heeft nog een appeltje te schillen met Lars, dus Kjell en Fien smeden samen een plan om voor eens en altijd met Lars af te rekenen.

‘We gaan de genadeklap uitdelen. Ik voel mijn hart bonken. Snoeihard en meedogenloos, zo moet ik zijn.

Het boek begint met een terugblik naar de delen die vooraf gingen aan De harteloze muze. Terugblikken uit De losbandige vrouw en De sluwe verleider. Boeken die ik allebei heb gelezen, maar daar dit al weer enige tijd geleden was had ik wel weer even een kleine reminder nodig om weer in het verhaal te kunnen komen. Het verhaal bestaat uit een aantal delen: De ontreddering, De strategie, De ondergang om daarna te eindigen met De epiloog. Nynke maakt in De harteloze muze gebruik van monologen waar de personages afwisselend aan het woord komen. Monologen waaruit veel haat en woede spreekt maar ook angst en onzekerheid. Ze zullen elkaar moeten vertrouwen maar dit is niet zo vanzelfsprekend als het lijkt.

Maar ik ben me er terdege van bewust dat ik in staat was tot moord. Is ieder mens dat niet?

De harteloze muze is een mooie afsluiting van de geloof-hoop-liefde-trilogie, een verhaal dat mij van begin tot eind heeft geboeid. Ik was benieuwd naar de afloop en de uitwerking naar de plot heeft Nynke heel goed gedaan. Soms had de zinsopbouw iets beter gekund en helaas kwam ik nog een paar typefoutjes tegen. Maar het verhaal blijft intrigeren en het psychologisch spel dat er gespeeld wordt heeft Nynke uitstekend op papier gezet. Om het verhaal van De harteloze muze goed te kunnen begrijpen is het aan te raden eerst de De losbandige vrouw en De sluwe verleider te lezen, maar dan heb je ook een geweldige trilogie in handen. Heerlijk spannend met een hoog psychologisch niveau, een trilogie die ik van harte aan kan raden!

De harteloze muze heb ik gelezen voor VrouwenThrillers.nl.

stersterstersterster half

De harteloze muze is o.a. verkrijgbaar bij de lokale boekhandel,  Bol.com of Uitgeverij.