De Nacht dat de Sterren Dansten – Shantah – Recensie

• Titel – De Nacht dat de Sterren Dansten
  • Auteur –  Shantah
  • Aantal pagina’s – 226
  • Verschenen –  1e druk 2008, 4e, gewijzigde, druk 2014
  • Genre – Lichte literatuur

De Nacht dat de Sterren Dansten is Fair-trade literatuur. Het boek heeft geen ISBN, en is dus niet in de (online) boekhandel verkrijgbaar. Voor alle info en bestellingen, bezoek de website http:/wwwvipassanaweb.nl.

Paul Janssen is plantenfysiologisch onderzoeker. In oktober gaat hij samen met Esther, een archeologe, naar Zuid Frankrijk. Esther is uitgenodigd voor een symposium over klimaatsveranderingen en heeft Paul gevraagd met haar mee te gaan. Het symposium wordt gehouden in een middeleeuws kasteeltje. Als hij tijdens een pauze een bezoekje aan de tuin brengt ontmoet hij Jean. Jean verteld hem een verhaal over gevoelsgolven en nodigt hem uit om in de tuin te gaan liggen en zich open te stellen voor deze gevoelsgolven. Daar in de tuin krijgt Paul in een visioen contact met een verre zielsverwant. Deze zielsverwant, een vrouw, nodigt hem uit mee te gaan naar haar vroegere leven, terug naar 1145. Hij stemt in, maar daarna lijkt de wereld om hem heen veranderd en hij voelt zich onbegrepen. Op zoek naar de waarheid besluit hij zijn gevoel te volgen.

De moderne mens zou ons ‘soulmates’ noemen. Alleen leef jij in de 21e eeuw, terwijl ik hier in de twaalfde eeuw leefde. Onze zielen zijn verbonden, maar we bevinden ons in verschillende ‘tijdruimen’. Haar stem klinkt alsof ze naast me zit.

Toen ik begon met het lezen van De Nacht dat de Sterren Dansten twijfelde ik of dit wel een boek voor mij was. Ik ben best wel een beetje spiritueel aangelegd maar aan de andere kant kan ik ook heel nuchter zijn. Heb ook wel even moeite gehad om in het verhaal te komen maar naarmate het vorderde, werd het verhaal steeds interessanter. Een verhaal dat zich deels in het heden en deels in het verleden bevindt. Des te meer je je verdiept in het verhaal, des te meer je begint te begrijpen waar het eigenlijk om gaat.

De mensen leefden hier vroeger zo verschillend van ons, ze leefden hier in vrijheid en werkelijke vrede met zichzelf en met elkaar.’

Zelf vond ik het boek niet zo vlot weglezen en moest ik me soms goed concentreren maar toch had het steeds mijn volle aandacht. Kwam nog wel een aantal foutjes tegen en de uitwerking van het geheel had iets beter gekund. Absoluut geen standaardverhaal maar zeker een verhaal wat de moeite waard is om te lezen. In De Nacht dat de Sterren Dansten draait het vooral om bewustwording, een verhaal waarbij je goed tussen de regels door moet lezen. En dat we ons misschien moet gaan afvragen of we inderdaad wel goed bezig zijn in deze wereld of dat het misschien ook anders kan.

stersterster