De stem – Suzanna Esther – recensie

Samenvatting

Maarten Brugman is een wat sullige, ingedutte en gescheiden man die op een bepaald ogenblik een stem gaat horen die hem de weg wijst richting een minder saai bestaan. Hij wil in eerste instantie niets weten van de Stem, maar wanneer hij merkt dat de Stem hem adviezen geeft waar hij daadwerkelijk iets aan heeft, accepteert hij de Stem en geeft haar zelfs een naam: Amélie.

Amélie geeft hem op geestige wijze onder meer advies over hoe hij zijn aantrekkelijke leidinggevende Lisa mogelijk zou kunnen veroveren. Lisa krijgt van haar baas een voorstel voor een nieuw project; een project dat in de relationele sfeer grote veranderingen met zich meebrengt.

De roman de Stem is een estafette van met elkaar verweven personages die het stokje van het verhaal vloeiend overnemen…

“Een uiterst ingenieus verhaal over intriges, machtsmisbruik, fraude, verleiding en vriendschappen. Een fraai geschreven roman die neigt naar een psychologische thriller.” Recensent Hanneke Tinor-Centi

Over de auteur

Suzanna Esther is een gepassioneerd auteur en columniste, en schrijft al vanaf haar tiende levensjaar dagelijks in dagboeken. Haar passie voor taal heeft zij omgezet in de studie Literatuurwetenschappen en later, door haar interesse in het analyseren van het leven en de mens, in een studie Psychologie. Momenteel volgt zij een opleiding Redactie. Sinds 2015 schrijft zij columns en korte verhalen voor publiek – met name voor online magazines, fora en op sociale media. Eerder verscheen van Suzanna de novelle Wervelstof.

De cover

De cover heeft een mooie kleur geel en het lijkt op een stuk papier dat kapot is gegaan doordat een vrouw haar gezicht erdoorheen heeft geduwd. Een vrouw die haar stem wil laten gelden en dat maakt de cover ook perfect passend bij het verhaal.

Het verhaal

Na een wat (nog) onduidelijke proloog is er de kennismaking met Maarten, een  personages. Maarten is een man die doet wat hij moet doen en daar is ook alles mee gezegd. Hij is zijn levenslust kwijt. Xeros, een callcenter, waar hij zich voor moet doen als accountmanager van een gerenommeerd bedrijf. Dit om nieuwe klanten binnen te halen voor de bedrijven die Xeros daarvoor ingeschakeld heeft. Maarten is gecharmeerd van zijn teamleider Lisa, maar die wendt haar charmes naar Hans, de manager, om zo hogerop te komen in het bedrijf. Lisa maakt regelmatig misbruik van de onzekere Maarten om zo de rotklusjes voor haarzelf te ontlopen. Op een gegeven moment gaat Maarten een stem horen die hem wil helpen een leuker leven te krijgen. Eerst vindt Maarten het maar niks totdat hij in de gaten krijgt dat De Stem hem wel hele goede adviezen geeft.

Mijn mening

Ondanks dat er eerst de verwachting is dat Maarten het hoofdpersonage is, verhaalt het boek uit meerdere personages die allemaal hun eigen stem hebben. Maarten is eenzaam, voelt zich onzichtbaar en sinds hij gestopt is met roken heeft hij behoorlijk wat overwicht. Ook heeft hij last van angsten. Lisa, zijn collega, heeft er veel voor over om haar doel te bereiken. Hans, de manager, denkt het helemaal voor elkaar te hebben en zijn vrouw Barbara vaart er wel bij. Geld genoeg alleen sinds de kinderen ook de hele dag van huis zijn voelt ze zich vaak eenzaam. Ze voelt zich dan ook snel aangetrokken tot de charmante kunstenaar Erik. Vooral als blijkt dat Hans zijn zaakjes niet zo goed voor elkaar heeft.

Hij was zo zeker geweest van zijn zaak, maar nu leek het kaartenhuis van zijn zorgvuldig gecalculeerde bestaan op een hoop oud papier; zelfs zijn huwelijk bleek wankel.

De proloog van De Stem is beangstigend en roept meteen een goede nieuwsgierigheid op. De eigenzinnige schrijfstijl van de auteur, met een goede aandacht voor details, trekt je gelijk het verhaal in en laat de nieuwsgierigheid steeds verder groeien. De personages worden tot in de finesse uitgediept en worden tijdelijk een onderdeel van je leven. De personages wisselen elkaar af en elk nieuw hoofstuk is er weer een ander personage aan het woord. En in elk nieuw hoofdstuk worden we voorzien van nieuwe informatie waardoor er voortdurend weer wat te ontdekken valt. Als Maarten De Stem gaat horen begint hij langzaam uit zijn schulp te kruipen en krijgt dit personage een steeds meer interessant karakter. De Stem, die hij later de naam Amélie geeft, zorgt er onbewust voor dat Maarten erachter begint te komen wat hij van het leven verwacht.

De auteur slaagt er prima in de lezer tot aan het laatste moment te blijven verrassen. De ontwikkelingen zijn onvoorspelbaar en na elk hoofdstuk vraag je je af wat er nu weer allemaal staat te gebeuren. De verhaallijnen lopen naast elkaar en worden door een goed uitgekiende uitwerking langzaam tot elkaar verbonden. De personages hebben allemaal een verbinding alleen zijn ze niet altijd op de hoogte dat er een onderling verband bestaat. De sublieme en vooral originele opbouw en uitwerking laten genieten tot aan de laatste bladzijde al blijven er wat losse eindjes over die vragend houden. Een fraaie roman die door de vele spannende ontwikkelingen en personages die ieder op hun eigen wijze met de situaties omgaan genoeg elementen in zich heeft om een psychologische thriller genoemd te mogen worden.
Een aangename kennismaking met deze auteur die heeft weten te overtuigen door haar verfrissende en eigenzinnige schrijfstijl.

4****

Titel: De Stem | Auteur: Suzanna Esther