De verleidsters – Marianne Hoogstraaten & Theo Hoogstraaten – Recensie

Deverleidsters_05-2-framed

De verleidsters speelt zich net als de vorige thrillers Evenbeeld en Bloedlink afwisselend af in het heden en het verleden. De verleidsters is het tweede boek met de hoofdpersonen Emilia en Luigi. Emilia woont in Nederland en werkt daar als industrieel vormgeefster en ontwerpster. Luigi is een Italiaanse rechercheur wonend in  Rome. In het boek Bloedlink hebben de twee elkaar leren kennen vanwege de zoektocht naar de vermiste zus van Emilia, en na die tijd hebben Emilia en Luigi contact gehouden via de mail. Luigi heeft Emilia uitgenodigd, hij wil haar meer van Rome laten zien. Als Emilia aankomt in Rome is Luigi net verwikkelt geraakt in een complexe zaak. Twintig jaar geleden zijn er twee brieven van kunstenaar Michelangelo verdwenen. Een voormalig werknemer van het Vaticaan beweert deze in handen te hebben en eist losgeld van de Heilige stoel. Emilia raakt betrokken in deze zaak en er is gevaar voor haar leven.

Naast me op straat is een auto langzamer gaan rijden, stapvoets bijna. Als ik opzij kijk voel ik mijn maag samentrekken, mijn benen worden slap.

De verleidsters is op historie gebaseerde fictie. De historie is zoveel mogelijk gevolgd alleen hebben de auteurs ter wille van het verhaal op sommige plekken moeten afwijken. Dit geldt ook voor het hedendaagse verhaal. Geschiedenis was vroeger niet mijn favoriete vak. Deze thriller lezende, kreeg ik een andere kijk op geschiedenis. Door historie in een spannende setting te plaatsen is het leuk om meer te weten te komen, in dit geval over Michelangelo en zijn fameuze fresco’s. Het maakt nieuwsgierig en na het lezen van dit boek heb ik regelmatig het internet geraadpleegd om alles nog eens nader te bekijken. Voor mij heeft geschiedenis door het lezen van dit boek zeker een andere betekenis gekregen.

‘Meteen wist ze waar ze was. Dit was het atelier van een kunstenaar, een vreemde snuiter, over wie van alles werd verteld, maar van wie niemand het fijne wist.’

De verleidsters wordt verteld vanuit een wisselend perspectief en speelt zich afwisselend af in het heden en verleden. Het verleden wordt kenbaar gemaakt door de tekening van een schip dat bovenaan elke hoofdstuk afgebeeld staat. De verhaallijnen staan voortdurend in verband met elkaar en beiden vertellen een spannend maar ook interessant verhaal. Net als het verhaal dat zich in het verleden afspeelt bevat ook het hedendaagse verhaal een perfect spanningsveld. Dit tezamen met de prettige schrijfstijl van de auteurs, maakt De verleidsters tot een boek dat je het liefst zo snel mogelijk wilt uitlezen. Een verhaal dat voortdurend blijft boeien en absoluut geen moment gaat vervelen of langdradig wordt. Ik heb het boek in een dag uitgelezen en toen ik het uit had dacht ik bij mijzelf: dit is een boek dat ik graag een keer wil herlezen.

Een heerlijk spannend verhaal met sympathieke personages, een verhaal waarin tevens een vleugje romantiek te vinden is. De verleidsters is het tweede deel in een trilogie en betreffende de personages adviseer ik om eerst Bloedlink te lezen, alvorens dit boek te pakken. En waarom ook niet, ook Bloedlink is een thriller waar je van zal genieten. Ik dacht altijd dat historische thrillers niet zo aan mij besteed waren, maar na het lezen van dit boek heb ik mijn mening moeten herzien. De laatste regels in De verleidsters laten veel mogelijkheden open en laten de lezer enigszins vragend achter. Aan de ene kant teleurstellend, maar aan de andere kant blijkt hieruit dat we ons kunnen verheugen op een derde deel. Zondeval is het laatste deel in deze trilogie. De verschijningsdatum is helaas nog niet bekend, maar ik hoop dat dit niet te lang gaat duren. Na Bloedlink is De verleidsters wederom een meesterlijke compositie, geschiedenis krijgt een andere betekenis.

vijf ster

De verleidsters heb ik op voorhand mogen lezen, met dank aan De Crime Compagnie.

Titel: De verleidsters|Auteurs: Marianne Hoogstraaten & Theo Hoogstraaten