De zandlezer – Margaret van Mierlo – Recensie

• Auteur – Margaret van Mierlo
  • Uitgever – Palmslag
  • Aantal pagina’s – 306
  • ISBN –  9789491773242
  • Verschenen –  november 2014
  • Genre – roman

Soms komt de vraag waarom bepaalde gebeurtenissen je overkomen meer dan ooit naar boven. In de psychologische roman De zandlezer, die tegelijkertijd leest als een spirituele thriller, wordt op een onalledaagse manier geprobeerd daar een antwoord op te geven.De zandlezer verwoordt op realistische en indringende wijze de belevingswereld van personen die bij een auto-ongeluk betrokken raken: de paranormaal begaafde Ciska raakt ernstig gewond en laat haar echtgenoot met schuldgevoelens achter. Ondertussen probeert vriendin en journaliste Iris de oorzaak van het ongeluk te achterhalen, terwijl Ciska’s vader vanuit de spirituele wereld zijn dochter probeert bij te staan. Hoewel het mysterie rond het ongeluk langzaam wordt ontrafeld, liggen de bewijzen niet voor het oprapen. Toch zullen de betrokken personen het drama een plek in hun leven moeten geven. De roman is gebaseerd op ware gebeurtenissen en geeft een indringend inzicht in veranderende levens en het waarom van heftige gebeurtenissen. De zandlezer is een vervolg op Hemelse koffie, maar kan ook op zichzelf gelezen worden.

De zandlezer is een verhaal dat bestaat uit verschillende verhaallijnen, allemaal in de derde persoon geschreven. Het boek begint met een proloog en wordt daarna opgesplitst in twee delen, om af te sluiten met een epiloog. De zandlezer is het vervolg op Hemelse koffie, maar het boek kan ook op zichzelf gelezen worden.

De zandlezer is gebaseerd op ware gebeurtenissen. Ciska, die paranormaal begaafd is, krijgt samen met haar man en twee kinderen een auto-ongeluk, waarbij Ciska zeer ernstig gewond raakt. Haar man Fred geeft zichzelf de schuld van dit ongeluk en heeft de grootste moeite zijn leven op de rit te houden. Een vriendin van Ciska, Iris, probeert de oorzaak van het ongeluk te achterhalen, maar zal hiervoor de paranormale wereld moeten betreden. Terwijl ze zelf niet zo van dat zweverige houdt. Als Ciska vecht voor haar leven, probeert haar vader haar vanuit een spirituele wereld zoveel mogelijk bij te staan.

‘In het ene leven leert men meer dan in een andere. Hoeveel tijd of levens dit in beslag zal nemen, is van minder belang.’

Diegenen die niets met het spirituele hebben, zullen sceptisch zijn over dit verhaal. Zelf ben ik ervan overtuigd dat er meer is tussen hemel en aarde. Het lezen van De zandlezer zal menigeen doen twijfelen. De wijze waarop de auteur dit verhaal heeft neergezet is overtuigend en de kans is groot dat zelfs de meest ongelovige aan het denken kan worden gezet. Veel verhalen over het paranormale en over vorige levens komen bij mensen soms wat zweverig over.
De zandlezer gaat over mensen zoals jij en ik, bij sommigen is het gevoelszintuig hoger ontwikkeld dan bij anderen. Ieder mens gaat anders om met tegenslagen en hoe dat kan verschillen is in dit verhaal goed verwoord. De strijd van ieder personage op zich. Personages die mij mee lieten leven door hun gedachten te delen.
De zandlezer is een mooi en enerverend verhaal over bewustwording en hoe ieder op zijn manier veranderingen in het leven een plek geeft.

De zandlezer heb ik gelezen voor VrouwenThrillers.nl .

De zandlezer is o.a. verkrijgbaar bij de lokale boekhandel of bij Bol.com.