Dorst – Jackie Bateman – Recensie

• Uitgever – Cargo
  • Aantal pagina’s – 304
  • ISBN –  9789023485070
  • Verschenen –  april 2014
  • Genre – Literaire thriller
  • Vertaald door – Auke Leistra en Atty Mensinga

Onlangs heeft Uitgeverij Cargo een Facebookactie gehouden. Daarbij kon je voor jezelf en voor iemand anders het boek Dorst winnen. Ik had Monique Dijkgraaf opgegeven voor het tweede exemplaar. En…..wij waren de gelukkige winnaars! Maar uiteraard staat hier een recensie tegenover en vandaag is het zover, het boek is gelezen en de recensie is gemaakt.

Jackie Bateman is geboren in Engeland en ze groeide op in Kenia. Tijdens haar studie woonde ze in Londen. Nu woont ze met man en kinderen in Canada. Eerder heeft ze prijzen gewonnen met het schrijven van korte verhalen. Dorst is haar eerste thriller en is het eerste deel van de Lizzy-trilogie.

Lauren woont samen met haar 12-jarige dochter Lizzy in het kleine, Schotse dorpje Dalbegie. Lauren werkt in een boekwinkel, samen met haar collega Jessica. Jessica is nogal een mannenversierder en drukker met haar uiterlijk dan met haar werk. Op een dag staat er een man in de winkel, Oliver. Oliver is onlangs komen wonen in een huis tegenover de winkel. Oliver is nogal op zichzelf maar 1 keer per dag komt hij de krant De Times halen. Zijn speciale aandacht gaat uit naar Lauren. Lauren is drie jaar geleden door haar ex in de steek gelaten en staat inmiddels wel weer open voor een relatie. Oliver vindt ze een leuke man en het duurt even, maar eindelijk heeft ze een eetafspraak met Oliver. Ze houdt dit nog allemaal geheim voor iedereen, vooral om haar dochter te beschermen. Ze wil eerst zien of dit wat wordt of niet. Er volgt een tweede afspraak. Tegen Lizzy vertelt ze dat ze naar het Dorpshuis gaat met haar vriendinnen wat ze normaal gesproken elke vrijdagavond doet. Maar de volgende ochtend blijkt dat Lauren niet is thuis gekomen en later blijkt ook dat ze niet in het Dorpshuis is geweest. Lauren is vermist…..

Dorst is een thriller, welke je voorstellingsvermogen te boven gaat. Er zijn verschillende verhaallijnen die allemaal in de ik-vorm zijn geschreven. Dit op zo’n manier dat je je volledig inleeft betreffende de personages, of je nu wilt of niet. Lauren, die toe is aan een nieuwe relatie, Lizzy, die zich door de omstandigheden ouder gedraagt dan ze is. Oliver is een beschadigd man met een opmerkelijke, duistere kant.

‘Het is er altijd, een verschrikkelijke drang om te heersen, om de touwtjes in handen te nemen en te houden.’

Als haar moeder maar niet terugkomt, probeert Lizzy haar leven weer op te pakken, maar dit is niet zo gemakkelijk. Haar vriend Simon zit in een erbarmelijke gezinssituatie en samen komen ze terecht in een wereld van geweld, drank en drugs. Oliver houdt een oogje in het zeil, maar of zijn motieven helemaal zuiver zijn?

Ik was zo boos, zo boos dat ik ze eigenlijk het liefst een voor een uit de weg zou willen ruimen.’

Het is een verhaal wat makkelijk leest en heeft een originele invalshoek. Een verhaal wat je in de greep houdt, een boek wat je niet even weglegt. Ik kon het in ieder geval niet. Op het moment dat je denkt dat het iets langdradig aan het worden is, gebeurt er wel weer iets. Er zijn verschillende thema’s in Dorst verwerkt, goed omschreven en dit trekt zeker de aandacht maar leidt je niet af van het gehele verhaal.

Daar dit het eerste deel is van een trilogie, kun je niet van een ontknoping spreken. Maar na het lezen van Dorst is de nieuwsgierigheid gewekt en wil je zo snel mogelijk het volgende deel kunnen lezen. Je voelt een lichte teleurstelling als je aan het einde van het boek bent, want hoe gaat het nu verder? Een zeer goed debuut en misschien geen literaire thriller, maar een psychologische thriller? In ieder geval wat mij betreft een aanrader, zeker als je van duistere en sinistere thrillers houdt en niet bang bent om mee te leven met de personages, al wil je eigenlijk met bepaalde personages helemaal niet meeleven.

” Een thriller die de duistere kanten van de mensheid laat zien.”

De recensie van Monique is te lezen op haar blog Wie schrijft die blijft…..

Dorst is o.a. verkrijgbaar bij de lokale boekhandel of bij Bol.com.