Drie wensen – Liane Moriarty – Recensie

Liane Moriarty (1966) groeide op in Sydney. Haar doorbraakroman, Het geheim van mijn man, heeft langer dan een jaar in de New York Times – bestsellerlijst gestaan. In 2014 verscheen haar roman Grote kleine leugens die direct binnen kwam op #1 in de VS. Van beide romans zijn de filmrechten verkocht. Voorjaar 2017 is haar nieuwste roman, Bijna echt gebeurd, in het Nederlands verschenen.

Ze zeggen dat ongeluk altijd in drieën komt, en voor de drieling Lyn, Cat en Gemma Kettle is dit in het jaar dat ze 33 worden niet anders.

Lyn is getrouwd met Michael en probeert de balans te vinden tussen haar werk, de zorg voor haar dochter en stiefdochter en haar huwelijk. Cat denkt het perfecte huwelijk met Dan te hebben en Gemma verandert elke paar maanden van baan en van vriend. De ouders van de meiden, Maxine en Frank zijn al jaren uit elkaar, maar zoeken weer toenadering tot elkaar. Turbulente levens waarin de zussen dag en nacht voor elkaar klaar staan, ondanks hun verschillen.

Het perfecte huwelijk van Cat blijkt niet zo perfect te zijn en als Gemma eindelijk denkt de ware gevonden te hebben gooit de zus van haar vriend roet in het eten. Lyn probeert beter contact met haar vijftienjarige stiefdochter te krijgen, maar met een puber gaat alles niet zo soepel. En Maxine, de moeder van de zussen heeft zo haar eigen gedachten over alles.

Het leven van de zussen staat in Drie wensen geen moment stil en vooral Cat heeft het zwaar. Waren Lyn en Gemma altijd jaloers op haar, als de geheimen van Dan uitkomen gaan de gedachten de andere kant op en maken ze zich grote zorgen om Cat. Een drieling maar allemaal zo verschillend in doen en laten. Gemma neemt geen blad voor de mond wat regelmatig voor discussies zorgt, maar ook voor hilariteit. Lyn lijkt een beetje de verstandigste van allemaal, maar ook zij weet soms niet meer hoe ze alles rond moet breien om de dingen weer in goede banen te leiden. Soms snappen ze elkaar niet, maar zonder elkaar kunnen ze niet.

En zo ging het altijd. Niemand zei ooit dat het haar speet. Ze gooiden gewoon hun nog steeds geladen wapens neer. Klaar voor de volgende keer.

Drie wensen is een vlot geschreven roman waarbij de vele ontwikkelingen je aan het boek gekluisterd houden. Een verhaal dat zich afspeelt tegen de achtergrond van een druk visrestaurant en waar alle aanwezigen tot het publiek gerekend kunnen worden. Iedereen bekijkt de hele show met veel genoegen. Dit incident wordt beschreven en nagespeeld, waarna er verschillende versies in omloop komen. Geschreven vanuit een wisselend perspectief is Drie wensen een roman die geen moment verveelt. De zussen maken zoveel mee, hun leven staat geen moment stil. Veel dingen die herkenbaar zijn zoals de onzekerheid die iedereen wel eens heeft. Diverse emoties worden naar boven gehaald tijdens het lezen, het ene moment ben je even stil van ontroering en op andere momenten verschijnt er een grote glimlach op het gezicht. Liane Moriarty geeft elk karakter haar eigen persoonlijkheid wat het mogelijk maakt voortdurend mee te leven met de zussen. Aan het eind van het verhaal heb je het gevoel ze echt te hebben leren kennen en een onderdeel te zijn geweest van deze familie. Het eerste boek dat ik van deze auteur heb gelezen en de andere delen zullen zeker volgen.

Deze recensie is eerder gepubliceerd op Boekenbijlage.nl

Drie wensen is de debuutroman van Liane Moriarty die nu verschenen is in een luxe heruitgave.

Titel: Drie wensen| Auteur: Liane Moriarty