Gebroken – Jennefer Mellink – Recensie

• Auteur –  Jennefer Mellink
  • Uitgever – Clavis
  • Aantal pagina’s – 215
  • ISBN –  9789044819540
  • Verschenen –  juni 2014
  • Genre – YA – thriller

Jennefer Mellink is geboren in 1985 en woont samen met haar hondjes in Twello. Ze schrijft columns en korte (spannende) verhalen en is tevens recensent voor Hebban/Crimezone. Gebroken is haar eerste boek.

Het is zomervakantie. De ouders van Anna gaan drie weken naar Frankrijk en Anna gaat dit jaar niet mee. Ze mag alleen thuisblijven als ze maar geen feestjes of slaappartijtjes houdt. Haar stiefbroer Tobias blijft ook thuis, maar die ziet Anna zelden, hij is meestal de hort op. Omdat Anna 16 jaar wordt geeft ze toch stiekem een feestje. Met haar beste vriendin Sylvie haalt ze alles voor het feest in huis. Het is een gezellig feestje en er wordt veel gedronken. Op een gegeven moment staat Jim voor de deur. Anna heeft hem leren kennen via Facebook en heeft hem 1 keer ontmoet. Voor haar was er geen klik, dus wilde ze ook geen contact meer. Ze stuurt hem weg van haar feestje en zelf gaat ze naar haar slaapkamer om even te gaan liggen. Ze heeft iets teveel gedronken waar ze nu last van krijgt. Dan is er ineens een vreemde man, met een bivakmuts op, in haar slaapkamer. Deze man verkracht haar en laat haar in grote verwarring achter. Ze besluit hiervan niets tegen haar vrienden te vertellen en gaat in de dagen erna zelf op onderzoek uit.

Gebroken is een typische YA-thriller. Een tiener in de hoofdrol, vlot geschreven, geen moeilijke woorden, constante spanning, wat het boek perfect leesbaar maakt voor de jeugd. Het boek heeft een mooie hardcover, wat je tegenwoordig vaker ziet bij YA-boeken. Het geeft het boek meteen wat extra’s. Datzelfde geldt voor de proloog. Deze is gedrukt op zwarte bladzijden en benadrukt zo een groot gedeelte van het verhaal. Anna vertelt haar belevenissen in de ik-vorm. Voor haar verjaardag heeft ze een dagboek gekregen van haar oma. Na de verkrachting blijkt het dagboek gestolen te zijn. De dader heeft dit dagboek in zijn bezit en vertelt daarin zijn verhaal, zijn obsessie voor Anna.

Gebroken is een realistisch verhaal, waarvan iedereen weet dat dit helaas ook in het echt gebeurt. Ik kon af en toe wel kwaad worden op Anna, dat ze alles op eigen houtje doet en niemand in vertrouwen neemt. Had ze dat wel gedaan (bijvoorbeeld haar ouders alles laten weten, aangifte doen), dan was het verhaal en zeker het einde anders verlopen. Tijdens het lezen werd ik verschillende kanten opgestuurd betreffende de dader. Op een gegeven moment begon ik te twijfelen om er aan einde achter te komen dat mijn eerste vermoeden toch de juiste was.

Gebroken van Jennefer Mellink is een goed debuut en zeker voor liefhebbers van YA-thrillers een aanrader.

Gebroken heb ik gelezen voor VrouwenThrillers.nl.

Gebroken is o.a. verkrijgbaar bij de lokale boekhandel of bij Bol.com.