Goud geld en zilver bloed – Lotte Hendrickx – Recensie

• Auteur –  Lotte Hendrickx
  • Uitgever – El Jair
  • Aantal pagina’s – 230
  • ISBN –  9789082201659
  • Verschenen –  september 2014
  • Genre – Literaire thriller

Als Pieter L. het familiegraf te Middelharnis wil uitbreiden en daarom laat uitdiepen, stuiten de werkmensen op een verborgen grafkelder. Daar ontdekken zij drie loden doodskisten met gemummificeerde lichamen, waarvan één kist een bijzondere schat verbergt. Van de drie gemummificeerde lichamen is er één nog uitzonderlijk gaaf. Ook ontdekt Pieter dat een van die lichamen behoort aan de stamvader van zijn familie. In zijn kist liggen documenten verborgen. Eén document is in geheimtaal geschreven, waarvan Pieter de code niet kan ontcijferen. De ingehuurde behulpzame archeoloog en mummiedeskundige Prof. Botter blijkt erg nieuwsgierig. Tijdens een bezoek aan zijn zoon in New York ontmoet Pieter een vrouw, die net als hij afstamt van een familie van VOC en WIC aandeelhouders. Rachel le Maire wordt verliefd op Pieter en zij besluiten zich te verloven. Dan gebeurt het ondenkbare…

Toen de auteur eenmaal aan het schrijven was, kreeg ze in de gaten dat dit wel een heel dik boek zou worden. Om deze reden heeft ze het verhaal in tweeën gedeeld, Goud geld en zilver bloed is deel 1.

Pieter L. is een rijke man, en dat allemaal dankzij zijn voorouders. In het familiegraf in Middelharnis is niet genoeg ruimte meer en Pieter wil het laten uitbreiden. Tijdens de werkzaamheden stuiten de werklieden op een verborgen grafkelder. Hierin bevinden zich drie loden kisten met gemummificeerde lichamen. In één van de kisten vinden ze iets bijzonders. In de kist waarin het lichaam van de stamvader van Pieter ligt bevinden zich documenten, waarvan er één in geheimtaal is geschreven. Pieter onderzoekt alles samen met professor Botter die wel heel erg nieuwsgierig is.

Wat was ik nieuwsgierig naar dit boek. Maar wat is het mij tegengevallen. Veel beschrijvingen zijn wel heel erg uitgebreid. Bijvoorbeeld het eten dat Pieter voorgeschoteld krijgt, de wijn die geserveerd wordt en nog meer van dat soort dingen. Voor mij werd het verhaal daardoor erg langdradig en weinig spannend Ik heb mij een beetje door het begin van het verhaal heen moeten worstelen en heb af en toe zelfs de neiging gehad het boek weg te leggen.

De uitwerking van Pieters karakter is zeker niet slecht, rijk, oud geld, iemand die niet graag op de voorgrond treedt. Pieter heeft een aantal jaren geleden zijn vrouw verloren en wanneer hij bij zijn zoon op bezoek gaat, ontmoet hij in het vliegtuig een mooie, intelligente vrouw. Plots durft hij weer toe te geven aan een verliefdheid. Ik heb het gevoel dat niet alleen het document geschreven in geheimtaal een grote rol gaat spelen in deel 2, maar dat ook deze vrouw, Rachel, voor verrassingen gaat zorgen.

Ondanks dat het verhaal mij niet zo heeft kunnen boeien, heeft het mij toch nieuwsgierig gemaakt naar deel 2. Deel 1 werd zo abrupt beëindigd, dat ik wel graag wil weten hoe dit verhaal gaat aflopen. Ik hoop dat deel 2 een heleboel goed gaat maken.

ster

sterster half

Goud geld en zilver bloed is o.a. verkrijgbaar bij de lokale boekhandel of bij Bol.com.