Het grote slapen – Anthonie van de Wardt – Recensie

Het grote slapen-framed

Anthonie van de Wardt (1939) bespeelt de lezer die als vanzelf een fuik wordt ingetrokken. Personages veranderen verbazend snel in echte mensen. Doorlezen is de enige optie. Doorlezen naar een onverwacht einde. De schrijver bewees dat al eerder in de thriller De laatste opdracht, de verhalenbundel Lovers’lane en de romans De vrijwilliger en Hoog water.

Sophie Dijkink heeft huis en haard achtergelaten. Van te voren heeft ze een route uitgestippeld en alles zo nauwgezet voorbereid dat ze haar niet kunnen traceren. Geen spoor zal er meer van haar te vinden zijn. Sophie is op de vlucht voor zichzelf en haar verleden. Haar reis voert haar naar Santiago de Compostella en ondanks dat ze van huis uit atheïst is wordt ze toch geraakt door de religieuze sfeer. Hierdoor raakt ze er steeds meer van overtuigd dat ze boete moet doen.

Een novelle is een prozaverhaal van beperkte omvang. Tegenwoordig bedoelt men met novelle een prozaverhaal dat wat de omvang betreft tussen de roman en het korte verhaal geplaatst wordt. Een novelle bezit een eenvoudige structuur en een klein aantal personages. Meestal omvat een novelle een bijzondere gebeurtenis en toont ze de hoofdpersonages op een beslissend moment in hun leven. Het grote slapen is een spannende novelle. In 10 hoofdstukken volgen we Sophie en haar reis naar Santiago. De wijze waarop ze alles voorbereid heeft en haar sporen uitwist is heel knap bedacht. Al snel is duidelijk dat er iets verschrikkelijks is gebeurd waarvoor zij nu op de vlucht is.

De fijne verteltrant van Anthonie van de Wardt laat deze novelle prettig lezen. Ik heb eerder Hoog water, een roman van deze auteur, gelezen en net als in die roman hangt in Het grote slapen een mysterieuze sfeer die een mooie spanningsboog creëert. Beeldende beschrijvingen waardoor je een evidente indruk krijgt. Sophie komt tijdens haar reis in contact met wandelaars die ook onderweg zijn naar Santiago maar Sophie houdt afstand. De reden waarom zij deze reis maakt, kan ze nog niet delen. Ook als lezer moet je geduld hebben voordat er volledig duidelijkheid wordt gegeven. Er wordt wel wat prijsgegeven waardoor er vermoedens zijn, maar toen eenmaal het grote geheim van Sophie bekend werd gemaakt, ging er een gevoel van afschuw door me heen. Het een was nog te wel begrijpen, maar het ander kon er bij mij echt niet in. Toch is dit iets waar we helaas regelmatig over lezen. In deze novelle wordt dit actuele thema alleen van een andere kant belicht. Het grote slapen wordt afgesloten met een onverwacht einde. De reis heeft Sophie veel duidelijk gemaakt en ze beseft dat ze zinloos is om weg te blijven vluchten…

Deze recensie is eerder gepubliceerd op Boekenbijlage.

Met dank aan Uitgeverij Elikser voor het beschikbaar stellen van een recensie-exemplaar.

Titel: Het grote slapen|Auteur: Anthonie van de Wardt