In mijn bloed – Milou van der Will – Recensie

• Auteur –  Milou van der Will
  • Uitgever – The House of Crime
  • Uitgave – Paperback en e-book
  • ISBN –  9789044344639
  • Verschenen –  Augustus 2014
  • Genre – Thriller

Journaliste Benthe Berg wordt benaderd door Stefan van Weezel, die haar zijn verhaal wil vertellen. Onlangs heeft er een DNA-wijkonderzoek plaatsgevonden om te proberen een cold case uit de jaren ’80 en ’90 op te lossen. Er zijn destijds in dezelfde wijk vijf vermoorde prostituees gevonden. Het zal een kwestie van tijd zijn voordat het duidelijk wordt dat Stefan diegene is die dit op zijn geweten heeft. Voor men hem komt arresteren wil Stefan zelf zijn verhaal vertellen aan de krant De Vrije Pers, waar Benthe voor werkt. Nadat Stefan zijn verhaal aan Benthe verteld heeft, verdwijnt hij spoorloos, samen met zijn vrouw en kinderen.

En dan is er ook nog die schokkende gebeurtenis in het kleine dorp waar Benthe samen met haar man en dochtertje woont. Een jonge man uit het dorp blijkt een pedofiel te zijn. Er worden naaktfoto’s van kinderen op zijn computer gevonden, waaronder ook een foto van Celine, het dochtertje van Benthe. Ondanks dat Benthe persoonlijk betrokken is, mag ze het onderzoek naar deze jonge man doen. Maar of dit wel zo verstandig is valt nog te bezien.

Ik ben voor niemand meer bang – al helemaal niet voor hem.’

In mijn bloed heeft een opvallende cover, met frisse en felle kleuren. Afgebeeld is een openstaande vogelkooi. Het verhaal wordt verteld door Benthe, in de ik-vorm. Als lezer werd ik meegevoerd met Benthe’s gedachtenstroom en naarmate het verhaal vorderde was het of haar gedachten mijn gedachten waren. Ik voelde me één worden met dit personage, wat voor mij, ondanks dat ik veel lees, een wel heel aparte gewaarwording was. Milou heeft dit heel knap gedaan. Benthe is een keiharde misdaadjournalist, een vrouw die gevormd is door haar verleden. Een vrouw die vaak impulsief kan reageren, wat haar regelmatig in de problemen brengt. Op haar werk en in haar persoonlijke leven.

De vele ontwikkelingen in het boek houden de spanning tot aan het einde op een hoog niveau. In het begin van het verhaal moest ik even omschakelen. Eerst is daar het interview met een seriemoordenaar, die naar verwachting een grote rol zou gaan spelen in het boek, maar dan komt de switch naar de pedofiel, die het hoofdonderwerp van In mijn bloed blijkt te zijn.  Het thema is (helaas) herkenbaar en de gevoelens die hierbij opgeroepen worden zijn zeer goed verwoord door de auteur, gevoelens die iedereen zich wel voor kan stellen. Verdriet, wanhoop, onmacht maar vooral haat en woede.

Dacht hij echt dat hij ermee weg zou komen?’

In mijn bloed is niet alleen een steengoede thriller, maar ook het wanhopige relaas van een moeder die haar kind te allen tijde wil beschermen, koste wat het kost. Benthe is een hoofdpersonage dat zo goed is neergezet dat ze wel heel dichtbij kwam, het verhaal kroop onder mijn huid en liet me niet meer los.

stersterstersterster half

In mijn bloed heb ik gelezen voor VrouwenThrillers.nl.

In mijn bloed is o.a. verkrijgbaar bij de lokale boekhandel of bij Bol.com.