Indra – Sterre Carron – Recensie

Indra-framed

Het is elke keer weer een feest om een nieuwe thriller van Sterre Carron in handen te hebben. Sterre heeft zich inmiddels met haar Rani Diaz-thrillers wel bewezen in thrillerland. Superspannende boeken met een goed verhaal en sympathieke personages. Ik was dan ook weer zeer verheugd de nieuwste thriller, Indra, te mogen lezen.

Na een avondje stappen veroorzaakt Lore, de vriendin van Indra, een verschrikkelijk ongeluk. Ze rijdt twee fietsers aan. Lore heeft gedronken en om te voorkomen dat zij de schuld krijgt zet ze Andreas, die ook bij hen in de auto zit, achter het stuur. Andreas is zwaar onder invloed en heeft het besef niet wat er allemaal gebeurt. Lore en Indra gaan er vandoor. Vijf jaar later beginnen bij Andreas herinneringen naar boven te komen. Voor Indra breken weken van angst aan en ze vlucht in de armen van een rijke man uit Saoedi-Arabië en ze bekeert zich tot de islam…

Als je maar genoeg gelooft dat Allah zal helpen, dan zal dat ook gebeuren…’

Zoals we gewend zijn van Sterre, is ook Indra weer een thriller die in volle vaart start waardoor het verhaal je meteen pakt en je als lezer meesleept. Het boek bestaat uit meerdere verhaallijnen die allemaal op de één of andere manier met elkaar in verband staan. Eén verhaallijn is cursief geschreven en deze wist mij enige tijd op het verkeerde been te zetten. De spanningsboog is voortdurend op een hoog niveau door de vele ontwikkelingen in het verhaal. Ook in het persoonlijke leven van Rani zijn er de nodige ontwikkelingen die de lezer aan het boek gekluisterd houden. Rani wordt niet gespaard, dat wat ze meemaakt is erg heftig, situaties die niet makkelijk los te laten zijn. De meerdere verhaallijnen en ontwikkelingen hadden verwarrend kunnen werken zodat het verhaal moeilijk te volgen zou zijn, maar Sterre weet de lijntjes allemaal zo perfect in elkaar te verweven dat hier absoluut geen sprake van is. Ook weet ze elke keer weer een origineel verhaal te verzinnen met thema’s die herkenbaar zijn voor de lezer en schuwt ze het niet om de meest verschrikkelijke dingen te laten gebeuren, gebeurtenissen die ons allemaal kunnen overkomen. In het geval van het boek Indra is er zelfs sprake van een vooruitziende blik, al weet ik niet of je er in dit geval blij mee moet zijn als datgene wat je als fictie in je boek hebt beschreven plots een verschrikkelijke werkelijkheid wordt. Maar actueel is het wel.

Toen ze terug was op de gang, slaakte ze een gil die mijlenver te horen was. ‘Waarom? Waarom?

Indra is het zesde boek in de Rani Diaz reeks. De eerste vijf heb ik ook gelezen en die kregen van mij een hoge waardering. Op een gegeven moment vraag je je af of het wel mogelijk is om nog een boek te schrijven dat beter is dan de voorgaande delen. Vooral als het een reeks betreft is er natuurlijk altijd het risico dat de lezer er op uitgekeken raakt en dat ook de personages stil blijven staan in hun ontwikkeling. Neem van mij aan, Sterre bewijst met dit boek dat het kan! Sterre heeft zich met Indra nogmaals overtroffen en dit is wederom veelbelovend voor de toekomst. Ik kan in ieder geval geen genoeg krijgen van de thrillers van Sterre en hoop dat ik al snel weer kan genieten van de volgende!

vijf ster

Deze recensie is eerder gepubliceerd op VrouwenThrillers.nl.

Titel: Indra| Auteur: Sterre Carron