Kaya Crime – de strijd om de macht – Eva Burgers – Recensie

• Auteur – Eva Burgers
  • Uitgever – Kluitman
  • Aantal pagina’s – 160
  • ISBN –  9789020609813
  • Verschenen –  februari 2015
  • Genre – Thriller & Spanning

De boekenserie KAYA CRIME speelt zich af in het bruisende Amsterdam. De 23-jarige rechercheur Kaya Elysee werd na haar opleiding aan de politieacademie aan het bureau Koninginneweg geplaatst. Met een klein team onderzoekt ze de zware misdrijven in hun werkgebied. Kaya vormt een hecht verhoorkoppel met collega Chris. Met veel passie en creativiteit gaan zij bij elke zaak op zoek naar de waarheid. Ieder boek uit de KAYA CRIME-reeks behelst een actueel thema en een afgeronde zaak.

Als In de strijd om de macht de 23-jarige rechercheur Kaya Elysee wordt verdacht van het lekken van onderzoeksinformatie, stort haar wereld in. Ze wordt op non-actief gesteld. Maandenlang draaide Kaya mee als rechercheur in een groot loverboy-onderzoek. Als eindelijk het einde van het onderzoek in zicht is, blijkt er ergens een lek te zitten binnen de politieorganisatie. De verdenking richt zich al snel op Kaya.

Chris en ik zaten niet altijd op één lijn, maar dat was wel het geval als we met een verhoor bezig waren.

In De strijd om de macht zijn Kaya en haar collega’s al geruime tijd bezig met een groot loverboy-onderzoek. Het einde van dit onderzoek is in zicht en het zal niet lang meer duren voordat ze de dader kunnen gaan oppakken. Maar dan blijkt er een lek te zitten binnen de politieorganisatie. En de bewijzen richten zich naar Kaya. Zij wordt meteen geschorst en staat machteloos aan de zijlijn. Als ze Daniël ontmoet, stort ze zich in een relatie. Alleen haar collega Chris is daar niet zo blij mee. Kaya is blij met de steun en aandacht die ze van Daniël krijgt, zeker nu ze hangende het onderzoek geen contact mag hebben met haar collega’s. Ondertussen is Chris druk bezig te bewijzen dat Kaya het lek niet kan zijn en onschuldig is.

Het was verbijsterend om te zien dat een team dat altijd zo hecht was geweest ineens volledig uit elkaar viel. Driekwart van de collega’s stond achter Kaya, maar de rest hield zich op de vlakte.’

De hoofdstukken in dit boek zijn niet genummerd, maar bovenaan elk hoofdstuk staat een geprinte vingerafdruk. Leuk gedaan. Er wordt gebruik gemaakt van een meervoudig perspectief. Kaya, de hoofdpersoon en Chris zijn afwisselend aan het woord. Het verhaal van Chris is cursief en vetgedrukt waardoor de overgang van verteller duidelijk zichtbaar is.
Het gebruikte lettertype maakt dat het verhaal fijn en comfortabel leest.
Kaya, Chris en het team van het politiebureau komen al meteen over als leuke, sympathieke mensen, personen waar ik wel een klik mee zou kunnen hebben. Er wordt niet alleen over hun werk verteld, maar er is ook al een kleine inzage in hun privéleven. Maar ik wil Kaya en haar collega’s graag beter leren kennen. Tot de dood ons scheidt is het volgende deel en dit ligt al klaar om gelezen te worden voor een verdere kennismaking met de personages.

De strijd om de macht is makkelijk en vloeiend geschreven, een leuk verhaal met een niet aflatende spanning dat ik zeer rap heb uitgelezen. Eva Burgers heeft zichzelf al bewezen met de fantastische jeugdthrillers Stille getuige en Flashback. KAYA CRIME, gericht op de volwassen lezers, laat zien dat Eva nog meer in haar mars heeft. De strijd om de macht bevat 160 bladzijden, ideaal voor die vrije middag of avond, een boek wat in enkele uurtjes uit te lezen is. Een verfrissende crime-serie met een perfecte spanningsboog en verrassende elementen.

De strijd om de macht heb ik gelezen voor Boekenbijlage.nl.

KAYA CRIME – De strijd om de macht is o.a. verkrijgbaar bij de lokale boekhandel of bij Bol.com.