KAYA CRIME – Tot de dood ons scheidt – Eva Burgers – Recensie

• Uitgever – Kluitman
  • Aantal pagina’s – 160
  • ISBN – 9789020609820
  • Verschenen –  Februari 2015
  • Genre – Thriller

Kaya Elyssee onderzoekt samen met haar collega Chris een woningbrand. Er is een vrouw omgekomen en een meisje. De brandweer heeft het vermoeden dat de brand is aangestoken.
Als Kaya en Chris een gesprek hebben met Peter, de ex-man van de omgekomen vrouw, en vader van het jonge meisje, zegt hij een vermoeden te hebben wie de brand gesticht heeft. Hij vermoedt dat Rob, een plaatselijke junk het heeft gedaan. Al tijden scharrelde hij in de buurt rond, op zoek naar eten en geld. Zijn ex-vrouw, Ellen en dochter Helena hadden hem al vaak gezegd dat ze bang voor hem waren. Peter gaat kapot van verdriet om het verlies van zijn dierbaren. Hun contact was na de scheiding prima, en de toekomst zag er positief uit.

Kaya Elysee is een jonge rechercheur en samen met haar collega Chris vormt ze een sterk verhoorkoppel. Hun passie en creativiteit is hun grote kracht en voor hun telt maar een ding: de waarheid. In De strijd om de macht heeft Kaya te maken gehad met een schorsing en ze moet weer het vertrouwen in haar collega’s terugvinden. Ook tussen haar en Chris verloopt het allemaal wat minder soepel, ze zitten minder op één lijn dan vroeger.

Sinds haar schorsing reageerde Kaya feller dan ik van haar gewend was.

Eerder heb ik het eerste deel van Kaya Crime mogen lezen: De strijd om de macht. Van genoten en was zeer verheugd het volgende deel Tot de dood ons scheidt ook te mogen lezen. Het eerste deel was ik zeer positief over en had wel een bepaalde verwachting over het volgende deel. Net als in De strijd om de macht zijn hier de hoofdstukken niet genummerd, maar hebben een vingerprint bovenaan staan. Het verhaal wordt weer afwisselend door Kaya en Chris verteld, het verhaal van Chris cursief en vet gedrukt.

In Tot de dood ons scheidt onderzoeken Kaya en Chris een woningbrand waarbij een vrouw en een jong meisje het slachtoffer zijn geworden. Vermoedelijk is de brand aangestoken maar het blijft geruime tijd een groot raadsel wie dat op zijn geweten heeft. De ex-man van het slachtoffer denkt zeker te weten wie verantwoordelijk is voor dit drama. Tijdens het onderzoek stuiten Kaya en Chris op verrassende informatie en neemt het onderzoek een andere wending.

Peter schudde zijn hoofd. ‘Als de brand daadwerkelijk is aangestoken, dan heb ik wel een vermoeden wie dat kan hebben gedaan.

Met Tot de dood ons scheidt heeft Eva Burgers wederom met een vlotte pen een geloofwaardig verhaal op papier gezet. Gezien het aantal bladzijden een boekje dat snel uit te lezen is, maar daarom is het juist een heerlijk boek om even tussendoor te lezen. Mijn verwachting is niet teleurgesteld, moet bekennen dat ik een fan ben geworden. Er wordt gebruik gemaakt van een vast covermodel en er is een trailer gemaakt. Dit geeft de personages Kaya en Chris een gezicht mee en deze gezichten had ik steeds in gedachten tijdens het lezen van beide boeken.

Voordat Eva Burgers zich ging richten op het schrijven, werkte ze jarenlang als rechercheur op de afdeling zware criminaliteit. De ervaringen die ze daar heeft opgedaan, gebruikt ze in haar boeken. Dit is goed terug te vinden in haar verhalen, zeker als het gaat om de geloofwaardigheid. Wat betreft het verhaal op zich, zijn beide boeken prima afzonderlijk te lezen. Echter om je meer in te kunnen leven in de personages adviseer ik deze boeken op volgorde te lezen, te beginnen met De strijd om de macht. Maar dit lijkt me geen onoverkomelijk probleem voor zo’n leuke crime-serie.

KAYA CRIME – Tot de dood ons scheidt heb ik gelezen voor Boekenbijlage.nl.

KAYA CRIME – Tot de dood ons scheidt is o.a. verkrijgbaar de lokale boekhandel of bij Bol.com.