Meisje in sneeuw – Danya Kukafka – recensie

Danya Kukafka studeerde aan de universiteit van New York. Ze werkt als redacteur bij Riverhead Books. Meisje in sneeuw is haar debuutroman.

De populaire scholiere Lucinda Hayes wordt vermoord aangetroffen in een stadje in Colorado waar nooit wat gebeurt. Iedereen is van slag en vooral Cameron, een jongen die veel van haar hield. Maar ook Russ, de agent die de moord moet onderzoeken en Jade, het meisje dat jaloers op haar was. Deze moord dwingt de drie hoofdpersonages de confrontatie met hun diepste geheimen aan te gaan in de hoop troost te vinden, of de waarheid, of beide.

In een tijdsbestek van drie dagen volgen we in Meisje in sneeuw de drie hoofdpersonages: Cameron, Jade en Russ. Allemaal personages met geheimen en het is al snel de vraag of deze geheimen te maken hebben met de dood van Lucinda. Cameron en Jade hebben een ding gemeen, op school zijn ze de buitenbeentjes. Cameron vanwege zijn vader, Jade omdat ze eenmaal niet zo knap is als Lucinda. Russ denkt een vermoeden te hebben wie verantwoordelijk is voor de dood van het meisje, iets wat hem door zijn vrouw niet in dank wordt afgenomen.

Cameron is een observeerder en een uitmuntende tekenaar. Eigenlijk is hij ook een stalker, want tot aan haar dood stond Cameron elke avond in de tuin naar Lucinda te kijken. Iets in het verleden van Cameron heeft hem onstabiel gemaakt en regelmatig is hij verward. In de tuin van Lucinda komt hij tot rust. Zijn gedachten lezende maakt hem aan de ene kant verdacht, maar gezien zijn liefde voor Lucinda is dit niet logisch.

Het leven van Russ is een beetje een puinhoop en diep van binnen is hij niet gelukkig. Hij weet veel, maar zwijgt en een van zijn vrienden heeft daar in het verleden alleen maar misbruik van gemaakt. Nu, met de moord van dit meisje komt er veel oud zeer naar boven. Jade is een ongelukkig meisje dat alleen maar liefde zoekt en denkt die te zullen vinden als ze net zo mooi is als Lucinda.

De personages volgend in Meisje in sneeuw, hun verhalen en hun gedachten geeft een somber gevoel. Maar ook is er die spanning naar het onderzoek naar de dood van Lucinda. Wie is er verantwoordelijk of wat weten deze personages dat een ander niet weet? We lezen over ongelukkige levens en er waart een donkere sfeer in dit boek.

Meisje in sneeuw is heel doordacht geschreven en ondanks de somberheid die het meegeeft, is het moeilijk te stoppen met lezen. De confrontaties van de personages zijn scherp en soms op het randje. Een ding is zeker, ze willen allemaal maar een ding, dat kleine beetje geluk en zichzelf weer recht in de ogen kunnen kijken. Door de geheimen die de personages met zich meedragen gaan de vermoedens alle richtingen op en het lijkt erop dat de auteur de lezer alleen maar meer in verwarring wil brengen. En dat lukt haar dan ook goed. Door de hoofdpersonages op deze manier neer te zetten wordt er vergeten ook een andere kant op te kijken. Een verhaal dat als een web helemaal uitgesponnen wordt en juist dat allerlaatste draadje is nodig om het goed af te sluiten. Knap gedaan!

Deze recensie is eerder gepubliceerd op Boekenbijlage.nl

Titel: Meisje in sneeuw|Auteur: Danya Kukafka
Uitgever: Hollands Diep|ISBN: 9789048832897|Blz: 320