Negenenhalf leven – Paul van der Steen – Recensie

• Auteur – Paul van der Steen
  • Uitgever – Xander Uitgevers
  • Aantal pagina’s – 270
  • ISBN –  9789401603737
  • Verschenen –  maart 2015
  • Genre – Colums & korte verhalen, Lichte Literatuur

Als er één dier is dat bij literatuur past, is het wel de kat. Deze bundel staat vol verhalen waarin het mystieke dier een rol speelt, van gevestigde auteurs tot schrijvers van de nieuwe generatie. De verhalen worden afgewisseld met literaire kattenillustraties van NRC Handelsblad–tekenaar Paul van der Steen. Laat je meenemen in een ode aan de kat, waarin literaire schrijvers de schoonheid, elegantie, luiheid en nieuwsgierigheid van de kat bezingen.

Negenenhalf leven is een bundel met verhalen waarin de kat centraal staat. Dit mystieke dier is een inspiratiebron voor vele literaire schrijvers. De verhalen in deze bundel zijn van zowel gevestigde auteurs als schrijvers van een nieuwe generatie. Verhalen die afgewisseld worden met literaire kattenillustraties van NRC Handelsblad-tekenaar Paul van der Steen.

Op kromme pootjes wankelde hij naar me toe. Natte neus. Schraaptongetje. Verkocht.

Negenenhalf leven bevat achtentwintig literaire verhalen waar de kat een belangrijke rol speelt. Verhalen onder andere geschreven door Remco Campert, Kristien Hemmerechts, Jan Wolkers en Mensje van Keulen. Ontroerende verhalen, verdrietige verhalen, soms een klein beetje lugubere verhalen. Als echte kattenliefhebber verhalen waarbij ik tijdens het lezen soms even moest slikken. Op artistieke wijze proberen de auteurs een boodschap over te brengen. Over het algemeen is de boodschap al gauw duidelijk. Maar af en toe word je al lezer aan het denken gezet

Een compensatiepoes, dat was het achteraf. Een in de haast aangeschaft huisdier om de scheiding te verzachten.’

Het boek is fraai vormgegeven en heeft een harde cover. De illustraties in Negenenhalf leven zijn knap en verfijnd getekend, soms wat apart, maar ze passen perfect bij de verhalen in het boek. Prachtig geschreven verhalen waaruit de liefde voor de kat spreekt en de eigenzinnigheid van dit dier sterk naar voren komt. Niettemin zijn er ook treurige verhalen die mij een beetje melancholiek maakten. Ondanks dit gegeven is dit toch een boek dat de liefhebber van literaire verhalen en in het bijzonder de kattenliefhebber in de boekenkast moet hebben staan.

Negenenhalf leven heb ik gelezen voor Boekenbijlage.nl.

Negenenhalf leven is o.a. verkrijgbaar bij de lokale boekhandel of bij Bol.com, als paperback en ebook.