Omringd door water – Stephanie Butland – Recensie

• Uitgever – Anthos/VBK
  • Aantal pagina’s – 320
  • Uitgave – Paperback en e-book
  • ISBN –  9789047203841
  • Verschenen –  oktober 2014
  • Genre – Spannende roman

Elizabeth is gelukkig getrouwd met politieagent Michael. Haar wereld stort echter in als ze hoort dat haar man verdronken is bij een poging het leven te redden van een jonge vrouw. Het lijkt een heldendaad, maar was het dat wel? Langzaam wordt duidelijk dat Elizabeth pas na Michaels dood haar onkreukbare man, de liefde van haar leven, werkelijk leert kennen. Omringd door water is een intense roman over verlies, liefde, waarheid en leugens.

In Omringd door water wordt Elizabeth geconfronteerd met slecht nieuws. Haar man Michael is verdronken tijdens een poging het leven te redden van een jonge vrouw. Deze vrouw, Kate, heeft het ternauwernood gered. Elizabeth dompelt zich in diepe rouw en haar leven staat vanaf dat moment stil. Maar langzamerhand komt ze erachter dat ze Michael niet zo goed kende als ze zelf dacht.

Ik begin geloof ik te beseffen dat je er niet bent en dat je niet terugkomt.

De verschillende verhaallijnen in Omringd door water zijn in een wisselend perspectief geschreven. Cursief geschreven is de proloog en de brieven cq dagboekachtige fragmenten die Elizabeth aan Mike schrijft. Later in het boek is er ook een fragment van Kate en één van Mike. Verhaallijnen in het heden, verleden en tussentijds. Door het gebruik van (te) lange zinnen en niet altijd een even goede zinsopbouw komt het geheel soms ietwat chaotisch over. De spanning komt erg langzaam op gang en het kostte mij veel moeite om de aandacht vast te houden. Het verhaal an sich zit best goed in elkaar, maar is eenvoudigweg te langdradig.

Ik probeer nog steeds uit te puzzelen wat er gebeurd is.

De verwachting voor het lezen van dit boek lag hoog, maar helaas is die verwachting niet echt waargemaakt. Bij een spannende roman zie ik graag een hogere spanningsboog. Veel voorspelbaarheid en van een echte ontknoping was geen sprake al had het einde een kleine verrassing in petto. Omringd door water is leuk om even tussendoor te lezen, maar dat is dan ook ook alles.

stersterster half

Omringd door water heb ik gelezen voor VrouwenThrillers.nl.

Omringd door water is o.a. verkrijgbaar bij lokale boekhandel of bij Bol.com