Overspel – Clarice Janzen – Recensie

• Auteur –  Clarice Janzen
  • Uitgever – Marmer
  • Aantal pagina’s – 221
  • ISBN –  9789460682193
  • Verschenen –  oktober 2014
  • Genre – Literaire thriller

Maurits is getrouwd en gelukkig met Eva. Als Eva hem voorstelt om vreemd te gaan, maar dan met elkaar, is Maurits eerst wat afwachtend. Maar hij stemt in en vindt zijn dates met `Céline eigenlijk heel spannend. Tot hij bevangen wordt door het gevoel dat hij echt overspel pleegt. Want Céline, de vrouw als wie Eva zich voordoet, is Eva, maar toch ook weer niet. Haar welbespraaktheid komt Maurits enigszins vreemd voor, net als de wijze waarop ze Maurits verleidt: daadkrachtig, subtiel en vol onbekende spanning. Niets aan haar is als Eva, en toch is ze Eva. Wie is de vrouw die in alles identiek is aan zijn eigen vrouw?

Met een licht erotische ondertoon begint het verhaal van Overspel. Eva, de vrouw van Maurits, vindt dat hij een keer vreemd moet gaan. Niet met een ander, maar door geheimzinnige dates met zijn eigen vrouw. Maurits heeft even zijn twijfels maar vindt het toch wel spannend. Andere identiteiten worden aangenomen en het spel kan beginnen. Een spel wat uit de hand zal lopen en Maurits volledig in verwarring zal brengen.

‘Ik haal diep adem en ga op de stoel naast de deur zitten. Ik ben gek aan het worden, dat lijdt geen twijfel.’

In Overspel is Maurits de hoofdpersoon en vanuit zijn perspectief werd ik als lezer meegevoerd in een verbijsterd verhaal. Beginnend met de geheimzinnige dates die spannend en erotisch zijn om halverwege het boek over te gaan in een spannende, mysterieuze thriller. Met de nadruk op mysterieus. Het personage van Maurits wordt niet uitgebreid uitgewerkt maar dat is ook niet noodzakelijk voor het verhaal. De kennismaking met Eva is eerst ook summier, wat later in het boek ruimschoots wordt goedgemaakt waardoor duidelijk wordt waar het verhaal eigenlijk om gaat.

Alles moet worden verklaard en uitgelegd. Pas dan zal ik weer tot rust kunnen komen.

Clarice Janzen is journaliste. Ze heeft enkele korte verhalen geschreven en Overspel is haar eerste literaire thriller. Clarice heeft het verhaal met een vlotte pen geschreven en door middel van diverse wendingen is er een goede opbouw naar de plot. Naast het erotische aspect komt er ook echte liefde om de hoek kijken. Spanning, mysterie, erotiek en liefde op de juiste manier gemixt. Geen huiveringwekkende thriller maar wel een thriller met voldoende spanning en een hoog mysterieus gehalte.

Overspel heb ik gelezen voor VrouwenThrillers.nl.

Overspel is o.a. verkrijgbaar bij de lokale boekhandel of Bol.com