De rode jager – Lisa Unger – Recensie

Lisa Unger heeft al meer dan tien thrillers geschreven, waaronder de bestsellers In vuur en vlam en Inkt en bloed. Haar boeken worden wereldwijd in 26 talen vertaald.

Claudia verhuist met haar dochter vanuit Manhattan naar Lost Valley, een klein stipje op de kaart. Claudia heeft een woonboerderij geërfd met acht hectare grond eromheen. De boerderij is in slechte staat maar ze gaat het renoveren. Een mooi onderwerp voor haar blog en ze hoopt hier een nieuw leven te kunnen beginnen en haar eigen traumatische ervaringen te verwerken. Wat Claudia niet weet is dat er zich tien jaar geleden een verschrikkelijk drama in het huis heeft afgespeeld. Tien jaar geleden zijn de ouders van Zoey Drake in dit huis vermoord. Zoey zint op wraak en de klusjesman die Claudia heeft ingehuurd weet meer van dit drama.

De rode jager bestaat uit twee delen. Het vertelperspectief is wisselend waarbij de verhaallijn van Zoey in de eerste persoon is. Terugblikken naar het verleden vertellen over de traumatische ervaringen van beide vrouwen. Daarin wordt duidelijk waarom de vrouwen het zich nog steeds niet achter zich kunnen laten, er zijn nog wat losse eindjes. Raven is nu op een leeftijd gekomen dat ze op zoek gaat naar haar indentiteit, wat ervoor zorgt dat Claudia weer regelmatig geconfronteerd wordt met haar trauma. Het huis zelf blijkt iets te verbergen waar mensen naar op zoek zijn en juist nu Claudia en Raven hierin zijn getrokken wordt er een naarstige zoektocht hervat, waarbij de levens van de vrouwen in gevaar komen.

Niet alleen het huis verbergt iets, de gebeurtenissen die zich ontvouwen laten zien dat ook een aantal van de personages een aantal geheimen met zich meedragen. Als er al iets onthuld wordt, geeft dit nog geen duidelijkheid, het roept soms zelfs extra vragen op. Hierdoor krijgt De rode jager een mooie, mysterieuze ondertoon. De reden van de moord op de ouders van Zoey wordt langzaam ontrafeld waarbij er meerdere dingen naar boven komen die Zoey een andere kijk geven op haar verleden. Niet altijd even verrassend al geldt dit wel voor sommige uitkomsten. De auteur slaagt er goed in de nieuwsgierigheid van begin tot eind te behouden maar het is soms wel even opletten met het wisselen van de verhaallijnen. Na veel spannende situaties en ontwikkelingen is er een afronding die verweven is met een stukje romantiek. Hier had de auteur net iets meer aandacht aan mogen schenken, het lijkt een beetje afgeraffeld te zijn. Buiten dat is De rode jager spannend en onderhoudend, en een prima thriller voor een paar uurtjes leesplezier.

3***

Titel: De rode jager|Auteur: Lisa Unger
Uitgever: Manteau|ISBN: 9789022333525|Blz: 320