Stem! – Marlen Beek-Visser – Recensie

• Uitgever – Ellessy Crime
  • Aantal pagina’s – 325
  • ISBN –  9789086602728
  • Verschenen –  april 2015
  • Genre – Thriller

Stem!-framed

De 28-jarige Trudy is een vrouw die eenzaam door het leven gaat. Ze heeft een saai baantje waar ze samen werkt met Vincent, die altijd alleen maar commentaar heeft en zich beter voelt dan zij. Het contact met haar moeder en haar zus is minimaal en veel vrienden heeft ze ook niet. Als ze de blinde Jochem tegenkomt, attendeert hij haar erop dat ze een hele mooie stem heeft en daar iets mee moet gaan doen. Trudy besluit zich op te geven voor de talenjacht Stem! en ze heeft weer een doel voor ogen. Als dit allemaal gaat lukken dan zien de mensen haar eindelijk staan en zal er een wereld voor haar open gaan. Senna, een zangeres, is een van de juryleden. Trudy, vastbesloten deze talenjacht te gaan winnen, probeert op allerlei manieren met Senna in contact te komen. De talenjacht wordt een obsessie voor Trudy, zo ook de belangstelling voor Senna. Trudy begint alles buiten proporties te zien en grenzen worden overschreden.

Een gelukzalig gevoel stroomt door haar lijf. De overwinning is tastbaar dichtbij. Ze moet er bijna van huilen, maar slikt de brok in haar keel verwoed weg. Nog even, en alle remmen kunnen los.’

Een thriller met als onderwerp een talentjacht. Ik heb absoluut niets met talentenjachten en had dus wel even mijn twijfels alvorens Stem! te gaan lezen. Maar ik was wel nieuwsgierig, juist omdat dit een debuut-thriller is. En ik heb genoten van deze thriller. Een origineel verhaal, korte en krachtige hoofdstukken, geschreven met een vlotte pen.
Een aantal hoofdstukken gaan terug in de tijd en vertellen over Trudy’s verleden. Geen gemakkelijk verleden. Ze hoorde nergens bij en werd veel gepest. Steun van haar moeder kreeg ze niet en nog steeds worstelt Trudy zich door het leven heen. Het verhaal van Trudy is de psychologische factor in dit boek en laat je als lezer veel begrijpen, al is het meeste dat ze doet niet goed te keuren.

Ze dwingt haar stem om alles te geven. Het voelt goed. Nu gaat het gebeuren! Een gelukzalig gevoel stroomt door haar lijf.’

De twee verhaallijnen, die van Trudy en van Senna, zijn prima te onderscheiden van elkaar en beide worden verteld vanuit de derde persoon. Verhalen die precies de goede aantrekkingskracht hebben en als lezer word je compleet overrompeld. Wendingen die niet te voorzien zijn en dan is er ook nog die ene twist die maakt dat de ontknoping briljant is. Een thriller met echt alles in een goede verhouding. Zo zie je maar weer, het onderwerp kan je als lezer misschien niet aanspreken, toch zit er misschien een geweldig verhaal in zo’n boek. Dit heb ik met Stem! aan den lijve ondervonden. Weer een fantastische thriller van Nederlandse bodem, een debuut dat zich onderscheidt met een verhaal dat er regelrecht inhakt.

stersterstersterster

Stem! heb ik gelezen voor VrouwenThrillers.nl.

Stem! is o.a. verkrijgbaar bij de lokale boekhandel of bij Bol.com.