Te koop – Eva Monté – Recensie

• Auteur – Eva Monté
  • Uitgever – De Crime Compagnie
  • Aantal pagina’s – 287
  • ISBN –  9789461091970
  • Verschenen –  maart 2015
  • Genre – Thriller

Het is 2013. Nederland zucht onder de crisis. Er is nauwelijks beweging op de woningmarkt. Gelukkig is er hoop. De man van Marlinde, makelaar Richard Hoek, hanteert onorthodoxe methoden om de huizen van klanten te verkopen. Dat hij daarbij een spoor van vernieling achterlaat ontdekt Marlinde pas als het te laat is…

Ondanks de crisis lukt het makelaar Richard Hoek toch om regelmatig een huis te verkopen. Huizen die moeilijk verkoopbaar zijn en al geruime tijd te koop staan. Regelmatig werkt hij samen met een woningstyliste en dat lijkt de kracht achter deze verkopen te zijn. Maar dan blijkt dat Richard grensverleggende methodes hanteert, tevens heeft de styliste een buitengewone manier van werken.

Als ik hier volgende week terugkom met een kleurenschema, is het hier leeg. Geen speelgoed, geen foto’s en geen frutsels meer.

Te koop begint met een proloog die zich afspeelt in Amsterdam, 2001. Na het lezen hiervan komt er al een vraag naar boven, maar voor het antwoord op deze vraag is veel geduld nodig. Dan start het verhaal. Het is inmiddels twaalf jaar later en we bevinden ons in Amersfoort. De eerste hoofdstukken bevatten de kennismaking met de vele personages die een rol zullen spelen in dit boek. Richard en zijn vrouw Marlinde, de styliste Ghislaine en de verschillende koppels die hun huis willen verkopen. Elk koppel heeft wel een dringende reden om hun huis snel kwijt te willen raken en richt alle hoop op Richard.

Haar inkomen en Pauls AOW waren maar net genoeg om de vaste lasten te kunnen dragen.

Als er veel personages voorkomen in een verhaal is een goede uitwerking van de karakters altijd wel een voordeel. Over elk personage wordt datgene verteld wat belangrijk is het voor het verhaal waardoor ruimschoots wordt voldaan aan deze voorwaarde. Te koop begint met een lichte spanning die geleidelijk wordt opgebouwd. Op een gegeven moment vond ik het verhaal even wat verslappen, maar juist hierna zat de grote verrassing. Plotseling gaat het verhaal weer in een hoog tempo verder om te eindigen in een ongelofelijke en onvoorspelbare ontknoping.
Eva Monté is de schrijversnaam van de zussen Alexandra en Victoria Nagelkerke. De manier waarop zij deze thriller hebben geconstrueerd is bijzonder, namelijk via brainmerge. Alexandra zit achter de toetsen, maar de tekst komt uit beider hoofden waardoor er zich een spannend verhaal vormt. Te koop is hun debuut, en het zou mij verbazen als het bij dit boek zal blijven. Te koop is een originele thriller, op vlotte wijze verteld, en met een ongekend verbluffend slot.

stersterstersterster half

Te koop heb ik gelezen voor VrouwenThrillers.nl.

Te koop is o.a. verkrijgbaar bij de lokale boekhandel of bij Bol.com, als paperback en ebook.