Zeevlam – Kiki van Dijk – Recensie

• Titel – Zeevlam
  • Auteur – Kiki van Dijk
  • Uitgever – Xander Uitgevers
  • ISBN –  9789401602822
  • Verschenen –  juni 2014
  • Genre – thriller

Scheveningen. ’s Morgens vroeg vindt Ties, een jongen die vakantiewerk doet in een strandtent, het lichaam van een man in de branding. Het is Ron den Herder en het lijkt erop dat hij verdronken is. De avond ervoor hebben de vriendinnen Ellen, Kelly, Dayenne en Suus hun vaste borrelavond bij de strandtent Ons. Ellen zit door allerlei omstandigheden niet zo goed in haar vel, maar vertelt haar vriendinnen hier niets over. Ellen en Suus blijken Ron allebei te kennen en wanneer blijkt dat hij is vermoord, valt de verdenking al gauw op Ellen en haar vriendinnen.

Op de cover zie je iemand rennen op het strand. Geschreven staat dat het hier om ‘een zinderende zomerthriller’ gaat, en dat is het zeker.

Zeevlam is een vlot, eenvoudig geschreven spannend verhaal, dat je binnen een paar uurtjes uitleest. Het is een typische vakantiethriller om even tussendoor te lezen. Het verhaal bevat voldoende spanning maar de personages zijn summier uitgewerkt, je leert ze niet echt kennen.

Kiki van Dijk is het pseudoniem van een bekende Nederlandse auteur. De vraag is: wie? Mij deed dit verhaal het meest denken aan de boeken van Linda van Rijn (ook een pseudoniem), vanwege de opbouw van het verhaal en de vlotte, eenvoudige schrijfstijl. Maar ik kan mij ook indenken dat een andere auteur tussendoor even een eenvoudig verhaal op papier heeft gezet voor lezers om tijdens de vakantie van te genieten. Het onderwerp, dat het naspelen van een film veel teweeg kan brengen, is wel origineel en goed bedacht.

Zeevlam is een aanrader voor diegenen die in een middagje, bijvoorbeeld op het strand, een spannend boek willen uitlezen, een boek waarbij je niet teveel hoeft na te denken.

sterstersterster half

Zeevlam heb ik gelezen voor VrouwenThrillers.nl.