Adem – Tsunami – Nico de Braeckeleer – Recensie

Het is het jaar 2165. Een serie natuurrampen heeft het gewone leven op aarde compleet verwoest. Er zijn overlevenden die zich staande houden in bewaakte vestigingen, anderen zwerven rond, alleen of in bendes. De vijftienjarige Skye woont in een vestiging maar een brute bende overvalt deze vestiging en Skye wordt samen met andere jongeren ontvoerd. Skye wacht haar kans af zodat ze kan ontsnappen en elders een nieuw leven kan opbouwen.

De veertienjarige Jazz woont samen met zijn moeder. Maar zijn moeder is ernstig ziek en als zij overlijdt, staat Jazz er helemaal alleen voor. Jazz heeft horen vertellen over Civitas, de enige plek op aarde waar je kunt leven zoals voor de klimaatverandering. Als door toeval de wegen van Skye en Jazz elkaar kruisen, besluiten ze samen op te trekken. Ze leren nieuwe vrienden kennen, River en Colin en met zijn vieren gaan ze op zoek naar hoop, geluk en liefde. Maar een tsunami lijkt vroegtijdig een einde te maken aan hun expeditie.

Skye en Jazz leven in een wereld die je je nu absoluut niet kunt voorstellen. Er zijn geen seizoenen meer en de klimaatverandering heeft er voor gezorgd dat er zoveel vervuiling is dat het te gevaarlijk is om in de zee of op het strand te spelen, laat staan gewoon buiten te spelen. Iedereen is alleen maar bezig met overleven. Adem – Tsunami is het eerste deel van een trilogie en in dit deel maak je uitgebreid kennis met Skye en Jazz, de hoofdpersonages.

Hoe is het om midden op zee het zoute water in je gezicht te voelen spetteren? Het gevoel van vrijheid moet machtig zijn.

Het boek omvat twee delen: Huiveringen en Tsunami. Er zijn twee verhaallijnen die vloeiend met elkaar verbinden. Jazz en Skye vertellen afwisselend hun verhaal. De korte hoofdstukken en de zeer toegankelijke schrijfstijl van de auteur laten het boek soepel lezen en een to the point schrijfstijl die uitdaagt en goed tot de verbeelding van de lezer spreekt. Eerst wordt er de nodige informatie gegeven en de personages worden geïntroduceerd. Al snel is er een goed beeld te schetsen in wat voor wereld deze jongeren moeten leven en is er ook gelijk veel sympathie voor de personages. Er wordt een sombere wereld geschetst en dit geeft af en toe een wat depressief gevoel. De jongeren moeten opgroeien in een keiharde en gevaarlijke wereld en de vraag is of het ooit beter voor hen gaat worden.

Een knal. De kogel schoot uit de loop. Haast tegelijk met de droge knal, hoorde Skye de inslag van de kogel.‘ [… Op de plaats van zijn rechteroog zat alleen nog een bloederig gat’]

Naast een beangstigend toekomstbeeld dat hier weergegeven wordt, heeft de auteur ook ruimte gegeven aan thema’s die voor jongeren herkenbaar zullen zijn. Pittige thema’s dat wel, en niet geschikt voor een heel jeugdig publiek. Er is een mooie verscheidenheid in de personages en vooral River en haar tamme hyena Muddy laat een indruk achter. De auteur weet gelijk al een goede diepgang aan de personages mee te geven waardoor de sympathie alleen maar groeit. Naast fragmenten waar de spanning ervan afspat zijn er ook fragmenten die verdrietig maken, fragmenten waar de emotie een grote rol speelt.

Ze kon nog haast elk detail uit haar kindertijd voor de geest halen, en regelmatig kwamen die nare herinneringen bovendrijven, als smerige olie op water.’

Terwijl je het boek leest vraag je je af of die verwoesting van de wereld echt niet tegen te houden was en of dit echt als een realistisch toekomstbeeld gezien kan worden. Adem -Tsunami is daarom niet alleen een spannend verhaal, het laat ook stilstaan bij de klimaatverandering en realiseren dat we zuinig moeten zijn op onze wereld. Een fascinerende apocalyptische YA die best een donkere boodschap met zich meedraagt, maar misschien juist daarom de lezer verleidt en tot aan het einde weet vast te houden.

4****

Met dank aan uitgeverij Bakermat en Nico de Braeckeleer voor het toesturen van een recensie-exemplaar.

Titel: Adem-Tsunami | Auteur: Nico de Braeckeleer