Als ik doodga voor ik opsta – Emily Koch – Recensie

Emily Koch werkte jarenlang als journalist in Bristol, maar stopte met haar baan om een mastergraad in Creative Writing te halen aan Bath Spa University. In samenwerking met schrijver Alison Powell is ze ook een van de oprichters van Writeclub – die regelmatig schrijfevenementen organiseert in Bristol. Als ik doodga voor ik opsta is haar debuut.

Alex is verslaggever bij de Bristol Post en 27 jaar als hij een klimongeluk krijgt. De val van bijna twintig meter overleeft hij wel maar hij raakt in een coma. Iedereen denkt dat hij niet meer wakker zal worden. Maar ondanks dat testen anders uitwijzen hoort Alex alles wat er rondom zijn ziekenhuisbed wordt gezegd.

‘Ze hebben er geen idee van dat ik bij bewustzijn ben; de testen tonen niet de hersenactiviteit waarvan ik zo ontzettend graag wil dat ze die zien’.

Er wordt op een gegeven moment geopperd dat een milde dood misschien het beste is. En zijn vriendin moet hem maar vergeten en verder leven. Maar dan zijn er aanwijzingen dat zijn ongeluk misschien helemaal geen ongeluk was. Ondertussen is het enige dat Alex doet de hele dag denken en herinneringen op halen. Ook probeert hij regelmatig duidelijk te maken dat hij wel bij bewustzijn is, maar wat hij ook probeert, dit lukt niet.

Als ik doodga voor ik opsta verhaalt vanuit het perspectief van Alex, in de eerste persoon. In de proloog is te lezen dat er voor het ongeluk problemen in zijn relatie zijn. Een fragment waar je later in het boek regelmatig aan terugdenkt. Daarna wordt de lezer op rustige wijze meegevoerd met de gedachten van Alex. Op de momenten dat hij duidelijk probeert te maken dat hij wel bij bewustzijn is proef je de onmacht en frustratie als dat niet lukt. Er wordt een goed beeld geschetst van hoe het is om opgesloten te zitten in je eigen lichaam.

‘Ik had mijn kans voorbij laten gaan. Ik ben bij bewustzijn! schreeuwde ik tegen ze. Jullie moeten zorgen dat ik hieruit kom!’

Verder kabbelt het verhaal voort en ondanks dat er momenten van spanning zijn is dit eerst net te weinig om dit boek het echte thrillergevoel mee te geven. Wel blijft voortdurend de vraag open of het nu een ongeluk was of een aanslag op zijn leven en het willen weten hoe het nu zit laat doorlezen. En dat is maar goed ook want des te verder in het verhaal worden er spannende en zelfs benauwende fragmenten toegevoegd en begint het langzamerhand meer op een thriller te lijken. Vooral als Alex doorkrijgt hoe het zit en hij niet bij machte is iets te ondernemen. De grote verrassing zit in de plot en daarmee heeft Koch met Als ik doodga voor ik opsta een prima debuut neergezet.

Deze recensie is eerder verschenen op Boekenbijlage.nl

Titel: Als ik doodga voor ik opsta | Auteur: Emily Koch
Uitgever: Prometheus | ISBN: 9789044633191 | Blz: 320