Als katten van de wereld verdwijnen – Genki Kawamura – recensie

Genki Kawamura (1979) is auteur van verschillende romans en kinderboeken. Zijn debuutroman, Als katten van de wereld verdwijnen, heeft meer dan een miljoen exemplaren in Japan verkocht, is in twaalf landen verschenen en is ook verfilmd. Kawamura werkt ook als producent, regisseur en scenarioschrijver.

Zodra je de cover ziet van Als de katten van de wereld verdwijnen, ben je al verkocht. Vooral als kattenliefhebber heeft de cover een grote aantrekkingskracht. Een mooie hardcover met een losse omslag waarop een lief katje staat afgebeeld en de titel in gouden letters gedrukt staat. Als je de omslag van het boek afhaalt wordt je aangenaam verrast. De cover maakt nieuwsgierig en de titel ook. Ik moet er niet aan denken dat alle katten van de wereld zouden verdwijnen en ben dan ook benieuwd waarom er voor deze titel is gekozen.

‘Als katten van de wereld verdwijnen. Hoe zal deze wereld dan veranderen, en hoe anders zal mijn leven zijn? Als ik van de wereld verdwijn. Zal op deze wereld dan zoals altijd een nieuwe dag aanbreken, zonder dat er ook maar iets verandert?

Een verkoudheid die steeds erger wordt. Lichte, maar hardnekkige koorts en een brandende pijn in de rechterslaap. Na een week of twee toch maar naar de dokter. De uiteindelijke diagnose: een hersentumor. Zijn dagen zijn geteld, hij mag blij zijn het einde van de week nog te halen. De verteller is nog maar dertig jaar en binnen korte tijd gaat hij dood. Terwijl hij aan het nadenken is over zijn bucketlist krijgt hij bezoek van de duivel. En hij krijgt een bijzonder aanbod. In ruil voor het laten verdwijnen van één ding uit de wereld, kan hij steeds een extra dag te leven krijgen.

‘Eigenlijk was het een eenvoudige deal. De wereld liep over van de nutteloze prullen.’

De verteller maakt gebruik van korte zinnen, maar wel zinnen waar veel kracht inzit. En de zinnen zijn doorweven met veel emotie. De verteller heeft amper de tijd om bij te komen van de verschrikkelijke boodschap als de duivel voor het hem staat. In het begin lijken de keuzes gemakkelijk, iets laten verdwijnen voor een dag extra leven. Maar juist door bepaalde dingen te laten verdwijnen wordt er de nadruk gelegd op andere belangrijke dingen in het leven.

Pas nadat je iets kwijtraakt, besef je hoe waardevol het was.’

De verteller heeft een hele prettige verteltrant en sleept de lezer mee in de levenslessen die de verteller ondergaat. Levenslessen die voor iedereen kunnen gelden. En zo neemt de verteller je mee in een prachtig verhaal dat laat zien hoe kostbaar ons leven is en dat we ervan moeten genieten. Pittige thema’s worden aangehaald maar door er regelmatig een vleugje humor aan toe te voegen laat het verhaal zich uiterst luchtig lezen. De kat in dit boek blijft op de achtergrond maar als het er op aankomt … En de lessen in Als katten van de wereld verdwijnen weten we eigenlijk ook wel, alleen moet het ons soms weer even onder de neus gedrukt worden.

Als katten van de wereld verdwijnen moet niet alleen bij de kattenliefhebber in de boekenkast staan, iedereen moet dit boek lezen en voortdurend stil blijven staan bij de boodschap die gegeven wordt.

5*****

Met dank aan Uitgeverij Meulenhoff voor het toesturen van een recensie-exemplaar.