Als littekens jeuken – Jan Kouwenhoven – Recensie

Als littekens jeuken-framed

Jan Kouwenhoven (1967) is schrijver en hr-professional. Hij heeft nooit als grote droom gehad om een boek op naam te hebben, hij ambieerde een goed boek dat waar voor zijn geld biedt. Eén dat laat voelen, beleven, geloofwaardig is. Een boek dat je niet gemakkelijk weglegt en na afloop uitleent met de mededeling: “Ik wil het wel terug”. Of dat gelukt is, is aan de lezer. Na vier jaar intensief schrijven maakte Jan zijn debuut met de thriller De Worsteling, een uitzonderlijke goede mix van een roman en een thriller, met een grimmig karakter.
Met zijn tweede boek Als littekens jeuken schreef Jan Kouwenhoven een aangrijpend boek over ziekte, verlies, seksueel misbruik, verlangen en wraakgevoelens. Uit het leven gegrepen, ontroerend en spannend.

Synopsis

Freek is dertien jaar oud als hij seksueel misbruikt wordt door zijn oom. Freek heeft kort daarvoor zijn vader verloren en wordt af en toe opgevangen door zijn oom en tante. Freek schaamt zich en durft het aan niemand te vertellen uit angst dat ze hem toch niet zullen geloven. Als Freek ouder wordt vermoedt hij dat hij niet het enige slachtoffer is van zijn oom en probeert manieren te bedenken om hem te stoppen. Wanneer jaren later Freek via Facebook een vriendschapsverzoek krijgt van een oud-klasgenootje is hij lichtelijk verbaasd. Deze vrouw, Saskia, was vroeger het mikpunt van vele pesterijen waar Freek zich ook schuldig aan heeft gemaakt. Freek is inmiddels vader van een zoon en zijn vrouw, die ernstig ziek is, ondergaat zware behandelingen tegen de kanker. Wat moet dit oud-klasgenootje nu ineens van Freek? Wat zit hierachter?

Als littekens jeuken laat zich vertellen vanuit het perspectief van Freek, in de eerste persoon. Heden en verleden worden afgewisseld. Het verleden begint in 1980, als Freek als dertienjarige misbruikt wordt. Een hoofdstuk dat walgend is en heftig om te lezen. De wijze waarop de auteur, Jan Kouwenhoven, alles beschrijft is gewoon bizar voor woorden. Jan heeft alles zo scherp op papier gezet dat het bijna doet denken aan een autobiografische roman. Door de nauwgezette beschrijvingen laat hij de lezer in de huid van de personages kruipen en ik kreeg regelmatig de koude rillingen van dit verhaal. Zo levensecht en zo tastbaar neergezet. Verschillende situaties die beschreven worden zijn niet altijd te bevatten en laten een bittere nasmaak achter.

In het heden worden de gevolgen steeds meer zichtbaar. Toch blijft er nog heel veel verborgen waardoor het verhaal voortdurend blijft intrigeren en een bepaalde spanning met zich meedraagt. Als lezer word je afwachtende gehouden en het verloop van het verhaal is absoluut niet te voorspellen. De dialogen tussen Freek en Saskia geven soms meer verwarring dan duidelijkheid. Ik weet van deze auteur dat hij in zijn schrijven heel perfectionistisch is en dit is zeker terug te vinden in Als littekens jeuken. In zijn eerste boek De worsteling was dit al goed zichtbaar, maar met zijn tweede boek heeft de auteur zich zeker overtroffen. Een bijzonder heftig en indrukwekkend verhaal, met een meer dan uitstekende uitwerking.

Als littekens jeuken is een roman met een vleugje spanning. Een boek dat niet makkelijk weg te leggen is en zeker een verhaal dat mij nog lang bij zal blijven. Geen boek met een super hoge spanningsboog, dus eigenlijk valt dit boek onder de categorie spannende roman, maar de aanwezigheid van diverse elementen voegt er een bepaald thrillerachtig aspect aan toe waardoor ik dit boek toch kan bestempelen als een (vrouwen)thriller.

vijf ster

Titel| Als littekens jeuken|Auteur: Jan Kouwenhoven
Uitgever: Jan Kouwenhoven Publishing|ISBN: 9789082467604|Blz:264