Amla – Sterre Carron – Recensie

Amla is alweer het 12e boek in de Rani Diaz reeks. Terwijl er weer genoeg gebeurt in het privéleven van Rani is er natuurlijk ook weer een zaak die haar aandacht nodig heeft. De man van Norah, Alessio, verblijft in het buitenland. Alessio heeft drie maanden geleden een opzienbare uitvinding gedaan en steekt momenteel veel tijd in zijn werk. Norah is daardoor veel alleen. En als ze samen waren dan waren er ruzies en talloze discussies, vooral over haar pluszoon Jesse. Deze jongen aanvaardde niet dat Norah de plaats van zijn moeder had ingenomen en al helemaal niet dat hij er een halfbroertje bij had gekregen. Abe was negen maanden oud en de oogappel van zijn vader. Jesse maakte Norah helemaal gek met pesterijen en dergelijke. Norah hoort iets en als ze merkt dat ze niet alleen in huis is, slaat de angst toe. Dan vind ze in de douche een bebloed mes. Ze rent naar de kamer waar haar zoontje Abe ligt te slapen en ziet dat hij nu met zijn hoofd naar het voeteneinde van het ledikant ligt en zijn laken is vervangen door een overtrek met een doodshoofdprint. Nog meer verontrustende dingen maken haar bang. Is dit weer een pesterij van Jesse. Of is er wat anders aan de hand? Wie wil haar kapotmaken?

De pijn was te heftig om ertegen te vechten. Ze liet zich op de grond vallen en stootte een ijzingwekkende schreeuw uit.’

Zoals we gewoon zijn van Carron gaat ook dit boek vlot van start en is de proloog al een voorbode van een spannend verhaal. Daar waar de auteur in de eerdere boeken nog een beetje behoudend bleef, heeft ze in de latere boeken geen scrupules meer en worden er steeds meer gruwelijke situaties bedacht. In Amla soms zelfs een beetje over de top. De lezer heeft een sterke maag nodig en zal zich regelmatig moeten realiseren dat het niet echt is. Dat het een verhaal is, waarbij de auteur haar fantasie een vrije val laat maken. Het kwaad in de mens wordt hier tot in het ergste donker opgezocht en zal best voor wat huiveringen zorgen.

‘Norah was doodsbang. De grimmige duisternis en de kou waren net als wilde dieren. Ze zaten verstopt of slopen rond en wachtten het juiste moment af om hen te verslinden.’

In Amla verlegt Carron wederom haar grenzen en de gruwelijkheden die zij beschrijft zijn misschien niet voor iedereen geschikt. Juist doordat alles zo realistisch beschreven wordt blijft alles geruime tijd op je netvlies staan. Toch, ondanks al de gruwelijkheden blijft het geheel wat tam, of we zijn al inmiddels al zoveel gewend, maar er mist een bepaalde drive in dit boek. Een drive die in het vorige deel, Pitta, overduidelijk aanwezig was. Kan komen omdat Rani zelf wat minder prominent aanwezig was, terwijl ze eigenlijk voor een belangrijke keuze staat. Het is alsof Rani een beetje stil blijft staan waardoor haar privéleven wat kabbelend is en de emoties minder voelbaar.

Ondanks het missen van een bepaalde drive is Amla toch ook weer een echte Carron.
Een vlot geschreven thriller die uitblinkt door de gruwelijkheden en waarbij er een mooie diversiteit in de personages is. Sympathieke personages, maar ook personages die voor moordneigingen zorgen. En na het lezen vraag je je af: kan het nog gruwelijker?

4****

Titel: Amla | Auteur: Sterre Carron
Uitgever: Witsand | ISBN: 9789492934239 |Blz: 336