Anna O. – Matthew Blake – Recensie

Matthew Blake werkte als onderzoeker en als speechschrijver voor het Britse parlement. Nadat hij ontdekte dat de gemiddelde mens drieëndertig jaar van zijn leven slaapt, deed hij uitgebreid onderzoek naar slaapgerelateerde misdaden en naar de mysterieuze ziekte die bekend staat als het berustingssyndroom. Onderzoek dat een spannende vraag opriep: als iemand tijdens het slaapwandelen een moord pleegt, is hij of zij dan onschuldig of schuldig? Zo kwam hij op het idee voor het schrijven van zijn debuutthriller Anna O.

Dr. Benedict (Ben) Prince is forensisch psycholoog en slaapdeskundige. Hij doet onderzoek naar mensen die misdrijven plegen in hun slaap. Voor het OM is hij hun laatste redmiddel om de zaak Anna O. op te lossen. Anna Ogilvy had als schrijver een mooie toekomst voor zich, tot ze vier jaar geleden zomaar twee van haar beste vrienden doodstak. Sinds dat moment is ze in diepe slaap en heeft de bijnaam ‘Schone slaapster’ gekregen. Aan Ben de taak om haar te laten ontwaken en erachter te komen wat er toen precies is gebeurd.

Het verhaal wordt vertelt vanuit meerdere perspectieven, waarbij Ben het grootste aandeel heeft. Doordat zijn verhaallijn vanuit de eerste persoon is geschreven komt dit personage best wel dichtbij te staan. Hierbij helpen ook de mislukkingen in zijn privéleven aan mee, dit geeft hem een sympathiek karakter. Een aantal personages in dit boek weten zelfs onder de huid te kruipen waardoor er momenten zijn die hard aankomen. De lezer wordt voortdurend beziggehouden met de grote vraag of Anna schuldig is of niet. Er zijn dagboekfragmenten die laten twijfelen en ook de verschillende verhaallijnen geven steeds een ander gevoel. Op een bepaald punt lijkt er duidelijkheid te komen, maar niets is minder waar.

Blake heeft het verhaal zodanig opgebouwd dat het een meeslepend geheel is geworden en geen moment minder interessant wordt. Echte gruwelijke dingen komen in Anna O. niet voor, maar het onvoorspelbare van de mens kan in dit boek als grote kracht worden gezien. Door de uitwerking denkt men de personages te kennen, toch weten ze meerdere malen te verrassen en de lezer op het verkeerde been te zetten. Pas aan het eind wordt alles volledig uit de doeken gedaan en dit laat compleet versteld staan. Deze thriller wordt al de thriller van het jaar genoemd. Of dit echt zo is valt nog te betwisten, het jaar is nog niet voorbij. Maar met Anna O. doet de auteur er zeker een hele goede gooi naar.

Dit verhaal is zo sterk in elkaar gezet dat het niet voor te stellen is dat dit een debuut is. Chapeau!

5*****

Met dank aan uitgeverij HarperCollins Holland voor het recensie-exemplaar. Deze recensie is eerder gepubliceerd op Vrouwenthrillers.nl.