Audrey & Anne – Jolien Janzing – Recensie

Jolien Janzing (1964) is Nederlandse maar groeide op in België. Ze maakte naam als auteur met haar roman De geheime liefde van Charlotte Brontë, die in het Nederlands uitkwam en in 2015-2016 in het Engels, het Duits en het Frans. Ze werd bekend met haar spraakmakende artikelen in Humo, zoals een interview met de vader van Dutroux, 15 en stomdronken, Hans van Themsche, Vrouwen over hun lichaam en Chemische rommel in de cosmetica. Ze werkte als journaliste onder meer voor Humo, Feeling en Libelle.

De jonge actrice Audrey Hepburn krijgt in de winter van 1957 bezoek van Otto Frank, hij heeft een verzoek aan haar. Graag wil hij dat zij de hoofdrol speelt in een film over zijn dochter Anne. Audrey kent het dagboek en ook zij woonde tijdens de oorlog in Nederland. Maar ze heeft grote twijfels over dit verzoek. Hoe kan zij, met haar duistere familieverleden, de rol van Anne vertolken?

Audrey is 28 jaar als zij bezoek krijgt van Otto Frank. Zijn bezoek brengt haar in gedachten weer terug naar vroeger, de tijd van oorlog, een tijd die zij liever ver achter zich wil laten. In het boek gaan we dan ook terug in de tijd en lezen hoe Audrey de oorlog ervaren heeft. Het verhaal van Audrey wordt afgewisseld met verhalen van Anne. Al hoewel Audrey in de oorlog nog, in tegenstelling tot Anne, een redelijk normaal leven heeft kunnen leiden, zijn de herinneringen pijnlijk.

Het boek Audrey & Anne is een indrukwekkend verhaal. Het leven van de meisjes vertoont veel overeenkomsten. Beiden moeten gedwongen op jonge leeftijd hun geboorteland verlaten. Alleen Audrey behoort tot de Europese elite. Ze wordt naar een Engels kostschool gestuurd, terwijl haar ouders hun eigen leven leiden en zich laten verleiden door het fascisme. Vooral Ella, de moeder van Audrey, is gecharmeerd van de Duitsers, zeker diegene met een hoge functie. De manier om haar luxe leventje voort te zetten. Anne moet noodgedwongen haar eigen land verlaten samen met de andere Joodse vluchtelingen, op vlucht voor het fascisme.

Deze tegenstellingen zijn in Audrey & Anne door de auteur scherp en indringend neergezet. Dit verhaal kruipt onder je huid en ook al heb je de oorlog niet meegemaakt, je beseft je ten zeerste weer wat dit allemaal betekend heeft voor de levens van vele mensen. Toch heeft de auteur het verhaal iets luchtig gehouden, waardoor het ook gewoon een mooi verhaal is om te lezen. Beeldend en met personages die je een gezicht kunt geven, personages die je in je hart sluit.

Audrey & Anne beschrijft een helder beeld van het leven van twee meisjes in de oorlog en zoals iedereen weet is het voor Anne niet goed afgelopen. Audrey heeft de oorlog dan wel overleefd, maar de herinneringen zullen haar altijd bijblijven en een deel van haar leven zijn. Een verhaal dat ik moeilijk van me af kan zetten en mij nog lange tijd zal bijblijven…

Deze recensie is eerder gepubliceerd op Boekenbijlage.nl

Titel: Audrey & Anne|Auteur: Jolien Janzing
Uitgeverij: De Geus|ISBN: 9789044533194|Blz: 315