Ava en het gesponnen poezenweb – Marieke Poelmann – met illustraties van Sophie Pluim – Recensie

Marieke Poelmann schrijft boeken en artikelen en om haar werk nog leuker te maken besloot te gaan schrijven over haar lievelingsdieren: katten. Dankzij haar komt kattennieuws in kranten en tijdschriften terecht. Ze droomde er al jaren over om een boek over katten te schrijven en met Ava en het gesponnen poezenweb komt deze droom uit.

De tekeningen in dit boek zijn gemaakt door Sophie Pluim. Tekenen en vormgeven is haar dagelijkse werk en voor dit boek mocht ze veel katten tekenen. Dit vroeg wel om veel bezoekjes aan katten, maar dat vond ze helemaal niet erg.

Het verhaal

Ava wil graag een kat maar omdat haar moeder allergisch is mag het niet. Als ze op een ochtend naar school fietst (eigenlijk heeft ze haast want ze is al te laat) zit er plots een kat midden op het fietspad. Een grote rode kat met een lange staart. Het lijkt dat hij gewond is en Ava besluit de kat te helpen. Dan maar te laat op school. Ze belt de dierenambulance en als deze arriveert nemen de medewerkers van de dierenambulance de kat mee. Ava wil graag mee, maar helaas…dat plan gaat niet door. De kat, Ava heeft hem Scratch genoemd, wordt naar het dierenasiel gebracht. Omdat de kat niet gechipt is, wordt het moeilijk om de eigenaar te vinden.

Ava gaat zo vaak als mogelijk naar het dierenasiel om Scratch, en de andere katten die daar verblijven, te bezoeken. En ze komt erachter dat katten slimmer zijn dan ze dacht. Katten hebben het internet uitgevonden en noemen dat het Poezenweb. Maar de katten in het asiel zijn in gevaar. Zal het Ava, Scratch en het Poezenweb lukken om de asielkatten te redden?

Mijn mening

Alleen al de cover van Ava en het Poezenweb is een plaatje en ook aan de binnenkant van dit boek vinden we mooie, bijpassende illustraties. Een boek dat niet te weerstaan is in de boekhandel en zeker door kattenliefhebbers gretig zal worden opgepakt. Tussen de fragmenten door staan er poezenpootjes afgedrukt, heel leuk gedaan.

Het boek start met een cursief geschreven tekst.

Sommige wensen zijn te groot voor grote mensen.[…]Een spinnende poes met een zachte vacht om eindeloos te aaien, dat is waar Ava van droomt.

En dan maken we kennis met Ava, die weer probeert haar moeder over te halen om een kat in huis te nemen. Herkenbaar, want heel veel kinderen willen graag een huisdier, alleen is het niet altijd mogelijk. Ava wil het ook heel graag, omdat haar moeder zo weinig thuis is. Haar moeder heeft een drukke baan en ook al is haar vader vaak wel thuis, ze mist toch regelmatig haar moeder. En een kat zal misschien dat leed iets verzachten. Maar haar ontmoeting met Scratch zal ze verborgen moeten houden en gelukkig lukt het haar jongere broertje ook zijn mond te houden.

Ava steekt haar hand uit en wacht tot de poes eraan snuffelt. Pas dan weet ze zeker dat ze hem kan aaien, het is een soort kennismaking. Net zoals mensen elkaar een hand geven.

Ava en het gesponnen poezenweb wordt afwisselend verteld door Ava en Scratch, allebei vanuit de derde persoon. Scratch is een bijzondere kat en heeft meer in zijn mars dan men verwacht. Bij de bezoeken aan Scratch in het dierenasiel komt Ava erachter dat er iets niet klopt met dit asiel. Vanaf dat moment loopt de spanning omhoog, maar ook is er een heel verdrietige situatie. Dit stukje vond ik niet zo fijn om te lezen en ik kan me voorstellen dat er kinderen zullen zijn die hier ook veel moeite mee hebben. Ook al hoort het wel bij het leven, de wijze waarop is behoorlijk heftig.

“‘Wij zorgen er met het Poezenweb voor dat katten de meest populaire dieren op internet zijn. En dus ter wereld. Zodat uitsluitend elke asielpoes of zwerfkat een eigen mens krijgt. Dat is onze Missie!’ zegt Scratch

In Ava en het gesponnen poezenweb vinden we, naast actuele thema’s die helder worden uitgelicht, ook af en toe wat wetenswaardigheden. Zo leest de (jonge)lezer niet alleen een mooi verhaal, maar leert tussendoor ook van dit verhaal. Eén van de thema’s is bijvoorbeeld het belang van het gezinsleven maar tevens wordt goed uitgelicht hoe belangrijk het werk van een dierenasiel is. En dat niet altijd iedereen goede bedoelingen heeft maakt dit verhaal wel duidelijk. Middels een vlotte, beeldende en toegankelijke verteltrant heeft de auteur hier een leuk, spannend en ontroerend verhaal omheen gevlochten. Een mooi en leerzaam verhaal voor de doelgroep, maar iedereen die van dieren houdt zal dit boek graag lezen. Kleine waarschuwing: bij een aantal fragmenten misschien even een zakdoekje bij de hand houden…

Ava en het gesponnen poezenweb is door de actuele thema’s veelzijdig maar ook gewoon een heerlijk verhaal waarin katten een grote rol spelen.

4½*****

Na afloop van het verhaal heeft de auteur deze leuke oproep aan de lezer. De illustratie is van Sophie Pluim.

Jaarlijks belanden er in Nederland zo’n 35.000 katten in het asiel. Maar liefst 83 procent van deze katten heeft geen chip en kan daarom niet worden teruggebracht naar de eigenaar. Voor hen moet een nieuw thuis worden gevonden. Kijk op de website van een dierenasiel of opvang bij jou in de buurt voor een actueel overzicht van katten die een baasje zoeken.

Klik hier voor een inkijkexemplaar.

Met dank aan Uitgeverij Kluitman voor het toesturen van een recensie-exemplaar.

Titel: Ava en het gesponnen poezenweb| Auteur: Marieke Poelmann