Bestemming Parijs! – Mirjam Mieserius – Recensie

Voor Chloe is haar leven al uitgestippeld. Trouwen met Peter, kinderen krijgen en ze leefden lang en gelukkig. Maar Chloe heeft een passie voor lezen en reizen, een passie die Peter niet met haar deelt. Daarom besluit Chloe, voordat ze gaat trouwen, in haar eentje naar Parijs te gaan om in de voetsporen te treden van haar geliefde schrijver Hemingway. Daar ontmoet ze de schrijver Guillaume en een nieuwe wereld gaat voor haar open. Maar dan besluit Peter haar te verrassen …

Sofia woont al een tijd in Parijs en runt een delicatessenwinkel in Montmartre. Ze heeft een vriend, Jean-Luc, die stapelgek van haar is. Maar Jean-Luc is geen hardwerkende man, integendeel, Sofia is degene die al het werk doet. En Sofia draagt een geheim met zich mee. Als dit geheim uitkomt dreigt Sofia alles kwijt te raken wat haar lief is.

Lizzy is een jonge vrouw die blaakt van zelfvertrouwen. Haar grote wens is een wereldberoemde muze te worden en waar kan je dan beter naartoe dan Parijs? Met, een door haar vader goedgevulde creditcard, gaat ze het avontuur aan en duikt direct na aankomst het Parijse kunstenaarsleven in. Maar de grenzen die ze daarbij overschrijdt hebben de nodige gevolgen voor Lizzy.

Niemand komt naar Parijs zonder reden…

In Bestemming Parijs! volgen we de belevenissen van Chloe, Sofia en Lizzy. Afwisselend vertellen ze hun verhaal, vanuit de eerste persoon. Chloe woont in een buitenwijk in Londen en werkt op een klein reisbureau voor backpackers. Sofia is geboren in New York, maar acht jaar geleden is er iets gebeurd waardoor ze deze stad is ontvlucht en ervoor heeft gekozen in Parijs een nieuw leven op te bouwen. Lizzy komt uit San Francisco en leeft eigenlijk een beetje in dromenland, ze is een beetje naïef. Drie totaal verschillende vrouwen met ieder hun eigen reden om in Parijs te zijn. In het begin is het even schakelen, ook wel omdat er behoorlijk veel informatie over de personages wordt gegeven. Maar als er eenmaal een duidelijke eerste indruk is van de personages, wordt je als lezer nieuwsgierig naar hun belevenissen.

De auteur heeft voor een gedegen uitwerking van de personages gezorgd, waardoor er ook heel snel een klik is. Ik had wel een beetje een voorkeur, want vooral Lizzy komt door haar gedrag wat minder sympathiek over. Meer als een verwend kind. Maar juist die tegenstellingen in de personages maken het geheel interessant, terwijl ze alle drie op zoek zijn naar hetzelfde: gelukkig zijn, écht gelukkig zijn. Natuurlijk worden er eerst verkeerde keuzes gemaakt en worden ze op meermaals op zichzelf teruggeworpen. Teleurstellingen, vertrouwen en liefde, daar gaat het om in dit boek. Maar ook over moed en durven zijn wie je bent. Mirjam Mieserius weet alle gevoelens die daarbij horen prima te verwoorden waardoor de lezer zich goed kan verplaatsen in de personages. Elk personage weet ze een duidelijke stem mee te geven. En ondanks de grote verschillen in het begin, komen de personages steeds dichter bij elkaar te staan.

Bestemming Parijs! is een heerlijk feelgood verhaal en de beeldende schrijfstijl geeft het gevoel zelf in Parijs rond te lopen, een gevoel dat versterkt wordt als je de website van de auteur bezoekt. De mooie foto’s en de vele weetjes vullen het verhaal perfect aan. Ook leer je zo de personages nog beter kennen. Hun verhaal is continu onderhoudend al is er soms de neiging je met hen te bemoeien. Een feelgood verhaal kan voorspelbaar zijn en hier is in ieder geval aan het eind een bepaalde aanname. Alleen loopt het net iets anders dan verwacht en zijn er nog een paar bladzijden voor nodig om gerustgesteld het boek dicht te slaan.

Vijf jaar geleden had de auteur een verhaal in haar hoofd die zich alleen in Paris kon afspelen. Ze ging naar Parijs en begon daar te schrijven terwijl in haar verbeelding Chloe, Sofia en Lizzy met haar meeliepen. Nadat het verhaal af was, lag er nog geen boek maar een filmscript. De auteur besloot hier een boek over te schrijven en Bestemming Parijs! was geboren. Een veelbelovend debuut, nu de film nog!

4****

Met dank aan Mirjam Mieserius voor het toesturen van een recensie-exemplaar.

Titel: Bestemming Parijs| Auteur: Mirjam Mieserius