Blind vertrouwen – Verhalenbundel – recensie

Het is een bekend verschijnsel dat veel mensen blindelings vertrouwen op het oordeel van een ander. De eigen handelingen worden daar vaak zonder er zelf bij na te denken op afgestemd. Wanneer het bijvoorbeeld om zaken gaat als de keuze van het broodbeleg of de kleur van een nieuw paar schoenen, kan dat hooguit op een teleurstelling uitlopen. Andere acties kunnen echter, indien ze verkeerd uitpakken, desastreuze gevolgen hebben.

In deze verhalenbundel staan dertig spannende verhalen die tot die laatste categorie behoren. In elk verhaal overlijdt, al dan niet moedwillig, als gevolg van dat blinde vertrouwen minimaal één personage of men weet ternauwernood aan de dood te ontsnappen.

Blind vertrouwen  bevat verhalen van Vlaamse en Nederlandse schrijvers, met:
Hedwig Meesters, Inés Beuker, Ellen Kusters, Marieke Jongejan, Gino Dekeyzer, Joos Hamer, Franziska Weissenbacher, Alain De Lannoy, Karin Bisschops, Filip Van Den Steen, Mike Jansen, Carolien Cramer, Anne van Zwieten, Jeroen van Berckum, Tessa van Dée, Marjo de Vroed, Lisa Buijnink, André Van Butsel, Rémon Saaltink, Vincent van Bruggen, Karen van Soomeren, Marcel van Stigt, Yoica Van Den Bremt en de LetterRijn-auteurs: Era Richmen, Annet Hulst, Rob Bakker, Margareth Hillebrandt, Karin Hazendonk, Melissa Skaye en Tamara Onos, van wie de laatste vijf op uitnodiging.

Wat aan een verhalenbundel erg prettig is, is dat je elke dag een verhaal kunt lezen en het boek gerust weer even weg kan leggen. Is er even niet de tijd te vinden voor een volledig boek, pak dan even een verhalenbundel. Een kort verhaal lezen kan altijd wel even tussendoor, of voor het slapen gaan.

Een verhalenbundel met als thema Blind vertrouwen, dat geeft wel een bepaalde belofte af. Dus best wel een hoge verwachting toen ik begon te lezen. En ook wel veel nieuwsgierigheid, Hoe vatten de auteurs dit thema in een kort verhaal? En weten ze het spannend genoeg te maken en een afgerond geheel te publiceren?

Het eerste verhaal, Boca, zorgt al gelijk voor een aangename verrassing, voornamelijk vanwege het gebruikte perspectief. Mooie invalshoek en het thema springt er hier al gelijk goed uit. Een verhaal dat een goede opening geeft aan deze bundel, en de interesse in de andere verhalen is gewekt. Het tweede verhaal laat argwanend worden tegen alle technische vernuftigheid die er tegenwoordig is en doet ook denken aan een serie die momenteel te zien is, NeXt.

Alleen al die eerste twee verhalen van Blind vertrouwen geven een unheimisch gevoel en bij elk volgend verhaal is het niet veel anders. Het is mooi om te zien hoe iedere auteur zijn eigen interpretatie geeft aan het thema. Diverse invalshoeken waarin veel originaliteit in te vinden is en die de lezer keer op keer weten te verrassen. Verhalen die correct opgebouwd worden en de auteurs slagen er allemaal prima in een compleet plaatje en afgerond verhaal neer te zetten. Het voornemen om een verhaal per dag te lezen gaat dan ook niet op, daar zijn de verhalen te spannend voor. Al is het misschien niet raadzaam te veel van deze verhalen te lezen vlak voor het slapengaan. De verwachting was hoog, maar daar heeft Blind vertrouwen ook zeker aan voldaan.

De bundel Blind vertrouwen laat vaker achteromkijken, want na het lezen ervan heeft vertrouwen zeker een andere lading gekregen.

5*****

Met dank aan uitgeverij LetterRijn voor het toesturen van een recensie-exemplaar.