Buitenzus – Sacha Voogd – Recensie

Sacha Voogd studeerde Nederlandse taal en cultuur in Utrecht en voltooide in 2016 de opleiding aan de Schrijversvakschool. Een deel van haar jeugd bracht zij door in Latijns-Amerika. Haar liefde voor dat continent is vaak terug te vinden in haar korte verhalen en haar romans. Haar eerste spannende roman Niet met opzet verscheen in 2017.

Na het overlijden van haar vader ontdekt Tamar het bestaan van haar halfzus Kimberley. Tamar zelf heeft een succesvolle carrière en ook over haar privéleven heeft ze niets te klagen. Maar dat ze een halfzus heeft is wel even een schok en ze twijfelt of ze contact met haar op moet nemen. Ze heeft Kimberley al snel gevonden op Facebook en besluit haar toch een berichtje te doen. Kimberley heeft ook eerst haar twijfels of ze wel op het berichtje in moet gaan, maar waarom ook niet? Ze ontmoeten elkaar en Tamar voelt zich al snel verantwoordelijk voor haar halfzus. Kimberley heeft haar leven iets minder voor elkaar. De vader van haar zoontje Jayden laat het regelmatig afweten dus is ze eigenlijk een soort van alleenstaande moeder. Als ze dan uit haar huis moet, mag ze voorlopig bij Tamar intrekken. Maar als ze elkaar beter leren kennen, blijkt Kimberley niet zo in elkaar te zitten als Tamar had verwacht. Afgunst en wantrouwen spelen steeds een grotere rol.

‘Haar vader met een andere vrouw. Een halfzusje. Een kind dat hij al die jaren verborgen had gehouden.’

Buitenzus verhaalt afwisselend vanuit de perspectieven van Tamar en Kimberley door middel van hoofdstukken van gemiddelde lengte. De personages worden goed uitgewerkt en de lezer krijgt een goed beeld van ze. Door het duidelijk neerzetten komen de personages dichtbij en hun karakters worden met gevoel beschreven. Hierdoor blijven ze ook na het lezen nog lang bij. Wel is er gelijk al het verschil voelbaar. Tamar als een verstandig, sympathiek en liefdevol persoon, Kimberley die gevormd is door haar verleden en waar je als lezer een beetje onbehaagllijk gevoel bij krijgt.

‘Met Kimberley heeft ze geen gedeeld verleden, het zijn de verhalen waarin ze elkaar langzaam leren kennen.’

De meeslepende schrijftstijl van Sacha Voogd neemt de lezer al snel mee in een licht zinderend spannend verhaal. Er komt een soort van afwachting hoe de personages zich gaan gedragen. Meteen is er een soort van zekerheid dat er iets staat te gebeuren, maar daarnaast zorgt het niet weten wat voor onzekerheid. Mooi gedaan, maar de aanwezige onderhuidse spanning blijft wel voortdurend alleen maar een beetje doorkabbelen. Voor een spannende roman prima, maar een thrillerlezer zal hier misschien wat teleurgesteld worden. Het duurt net iets te lang voordat de spanning zich verhoogd en dat er echt schokkende dingen gebeuren. De afsluiting van Buitenzus is wat abrupt maar wel totaal onverwacht en dat maakt weer veel goed.

Buitenzus heeft een zinderende, onderhuidse spanning en een uiterst onverwachte afsluiting. Geen (vrouwen)thriller maar wel een fijn geschreven spannende roman.

3***

Deze recensie is eerder gepubliceerd op www.vrouwenthrillers.nl