Clara het krantenmeisje – Pieter Feller – Tiny Fisscher – recensie

Clara het krantenmeisje is het vervolg op Clara. Het tweede boek over de Amsterdamse Clara speelt zich af in de winter van 1911/1912. Voordat er met het verhaal aangevangen wordt is er eerst een korte terugblik naar het eerste deel.

Toen Clara twaalf jaar werd, besloot ze om haar moeder te helpen het gezin draaiende te houden. Ze verliet school en zocht werk. En wat voor werk! Ze ging iets doen wat vóór haar nog nooit een meisje had gedaan: kranten verkopen. En zo werd Clara het allereerste krantenmeisje van de stad. Maar Clara heeft het zichzelf niet makkelijk gemaakt en niet alles gaat meteen van een leien dakje. De vriendschap tussen haar en haar beste vriend Koos is aan het veranderen en op een dag is er thuis een vreselijke gebeurtenis. En dan blijkt Clara’s moeder ook nog eens geheimen te hebben…

“‘Ik ben Clara Bartels. Ik kom u vanaf vandaag helpen met uitventen,’ had ze over de hoofden van twee jongens geroepen. Ze draaiden zich om en keken haar met open monden aan.

Zodra je met dit verhaal aanvangt wordt je gelijk weer gegrepen door de avonturen van Clara. Steeds meer bewondering krijg je voor dit meisje. Zo jong, maar ze weet van aanpakken en laat zich niet zo snel uit het veld slaan. De eerste tijd als krantenmeisje is pittig en soms heel zwaar maar ze slaat zich er doorheen, al heeft ze het soms heel moeilijk met het feit dat ze niet kan doorleren. Ze is zich er heel goed van bewust dat ze gewoon geen keuze heeft want het geld is thuis heel hard nodig. Ze merkt dat ze anders met haar oude klasgenoten omgaat, en het contact verwatert. Ze wordt sneller volwassen dan haar leeftijdsgenoten en die ontwikkeling is heel mooi beschreven. Haar gevoelens veranderen en haar eerste echte verliefdheid is een feit, al heeft ze dit zelf nog niet helemaal in de gaten.

Door Clara het krantenmeisje waardeer je weer des te meer hoe goed we het tegenwoordig hebben, misschien wel te goed. Clara leeft naar de normen en waarden van toen en nu en daar zou de jeugd van tegenwoordig wel wat van kunnen leren. Bijvoorbeeld respect voor je ouders hebben en voor ouderen. Clara leert de lezer ook dat opgeven geen optie is, soms is er gewoon die keuze niet en is het belangrijk om te blijven volhouden. Clara maakt in dit boek een groei door waar ik een groot respect voor heb.

Thuis is er nog geen rust voor Clara. Maandag is het wasdag en moe is de bedden aan het afhalen om de lakens alvast in de week te zetten voor morgen.

Bij alle veranderingen die Clara meemaakt is haar gevoel heel goed beschreven. In een heldere taal, begrijpelijk voor de doelgroep. Hoewel, als er over een doelgroep gesproken wordt, dit boek is dan wel een kinderboek maar iedereen zal genieten van dit verhaal, jong en oud. Ook zoals alles vroeger ging wordt door de auteurs prachtig verwoord en authentiek neergezet.
Tussen de regels door zijn er subtiel thema’s toegevoegd, thema’s die leerzaam zijn en soms ook wel een beetje laten denken aan zoals vaak gezegd wordt, die goede oude tijd…

Net als het eerste boek eindigt Clara het krantenmeisje op een manier dat er even een teleurstellend gevoel is. Dit omdat dit verhaal zo snel is afgelopen. Want je wilt meer… Meer lezen over Clara en de nieuwsgierigheid naar haar verdere ontwikkeling blijft groot. Vooral nu er nog zoveel mogelijkheden openliggen voor dit personage.

Pieter Feller en Tiny Fisscher hebben weer een geweldig meeslepend en vooral ontroerend verhaal geschreven en ook Clara heeft wederom een verpletterende indruk achtergelaten.

5*****

Titel: Clara het krantenmeisje|Auteurs: Pieter Feller/Tiny Fisscher
Uitgever: Droomvallei uitgeverij|ISBN: 9789492844446|Blz: 249
Verschijningsdatum: maart 2019

Het boek is een aanrader voor kinderen en volwassenen die houden van boeken over vroeger. De prachtige illustraties en cover zijn gemaakt door Natascha Blum-Stenvert, die het prentenboek voor de Kinderboekenweek 2019 gaat illustreren.

Voor meer achtergrondinformatie: https://www.droomvalleiuitgeverij.nl/nieuw-historisch-boek-clara-het-krantenmeisje/

Clara het krantenmeisje is verkrijgbaar bij elke (online)boekhandel