De dag dat de wereld op z’n kop stond, een rollercoaster – Linda Struijlaard – Recensie

Je vraagt er niet om, het overkomt je. Hersenletsel krijg je niet alleen! Een verhaal waarin een wereld verandert in een rollercoaster. Van het een op het andere moment wordt alles anders.

Een verhaal waarin een man op jonge leeftijd heel ziek wordt, dacht door te moeten gaan en pas na jaren beseft dat het zo toch niet langer kan.

Een verhaal van een jonge vrouw die alle ballen hoog houdt totdat zij zelf heel hard op de grond klettert. Een verhaal over onmacht, onbegrip en waarin duidelijk wordt dat er na het krijgen van een herseninfarct op jonge leeftijd (te) weinig medische hulp wordt aangeboden, terwijl er zoveel meer mogelijk is.

Een verhaal met tips, adviezen en veel praktische handvatten. Ook de betrokken specialisten, therapeuten en zorgmedewerkers komen aan het woord bij de behandeling van zowel jongere als oudere mensen die te maken krijgen met de brede persoonlijke, relationele en maatschappelijke gevolgen van een herseninfarct.

Gebaseerd op persoonlijke ervaringen.

Enkele jaren geleden stond de wereld van Frank en Monique op zijn kop. Frank was toen 34 jaar en werd met spoed opgenomen in het ziekenhuis met een gescheurde aorta. Na de operatie bleek dat hij ook was getroffen door een herseninfarct. Monique is op dat moment in verwachting van hun tweede kind. Frank overleeft het drama en beiden gaan er vanuit dat alles weer goed komt. Een kwestie van gewoon doorgaan. Totdat blijkt dat het herseninfarct dat Frank getroffen had, zijn gevolgen heeft. Een zware revalidatie volgt en op een gegeven moment mag Frank weer naar huis. Maar alles wat eerder als vanzelfsprekend was, blijkt nu te zijn voorzien van meerdere hobbels. In eerste instantie voor Frank, maar later ook voor Monique.

Voor wie ooit met hersenletsel te maken heeft gehad, is veel van wat in dit boek beschreven wordt herkenbaar. Een eyeopener, en niet alleen voor de patiënt maar ook voor degenen die er naast of dichtbij staan. Een verhaal dat zich makkelijk laat lezen, eenvoudig en begrijpelijk opgezet, maar wel met die informatie die zo nuttig kan zijn. Door de jaren heen wordt steeds meer bekend wat de gevolgen kunnen zijn van hersenletsel. Vroeger werd er niet zoveel meegedaan, wat jammer is omdat de gevolgen van hersenletsel een leven behoorlijk kunnen beïnvloeden. De een komt er zonder klachten weer bovenop, maar veel van de mensen houdt klachten, bijvoorbeeld op cognitief gebied. Cognitieve vaardigheden of vermogens die te maken hebben met de mate waarin je in staat bent om kennis en informatie op te nemen en te verwerken. Maar ook kan de persoonlijkheid van iemand veranderen. Een veelgehoord probleem is snel last hebben van overprikkeling en gebrek aan energie.

De dag dat de wereld op zijn kop stond geeft een scherpe blik op de problematiek rondom hersenletsel. De gevolgen voor dit gezin zijn niet te overzien, niet voor Frank en niet voor Monique. Een verhaal dat laat zien waarom het zo belangrijk is om hier veel meer aandacht aan te besteden. Meer begrip maar dat er ook meer handvatten gegeven worden opdat iemand met hersenletsel een zo goed mogelijke nieuwe toekomst kan krijgen. De eerlijkheid waarmee dit geschreven is, legt veel bloot, maar juist daarom moet men dit boek lezen. Voor de mensen die iets dergelijks hebben meegemaakt, kan de herkenbaarheid als troost dienen, ze staan er niet alleen voor…

5*****

Achter in dit boek staan meerdere instanties vermeldt die gespecialiseerd zijn op het gebied van hersenletsel. Ook andere belangrijke info is te vinden in dit boek.

Met dank aan Uitgeverij Mension BV voor het recensie-exemplaar.