De jongen op de berg – John Boyne – Recensie

• Aantal pagina’s – 256
  • Uitgave – paperback en ebook
  • ISBN –  9789022575536
  • Verschijningsdatum – november 2015
  • Genre – Literatuur, roman

De jongen op de berg-framed

De jongen op de berg is een verhaal over de jongen Pierrot. Een zoon van een Duitse vader en een Franse moeder. Pierrot zijn vader heeft als soldaat dingen gedaan die hij zichzelf niet kan vergeven. Vlak na de vierde verjaardag van Pierrot vertrekt zijn vader en Pierrot zal hem nooit meer zien. Vanaf dat moment leeft Pierrot alleen met zijn moeder. Zijn buurjongen Anshel is zijn beste vriend, ze zijn samen opgegroeid en leven als twee broers. Anshel is doof maar al vroeg hadden ze een speciale gebarentaal ontwikkeld waarmee ze konden communiceren. Als de moeder van Pierrot overlijdt, moet hij  naar een weeshuis. De moeder van Anshel wil hem wel opvangen maar kan dit gewoonweg niet betalen. Lang hoeft Pierrot niet in het weeshuis te verblijven. Dankzij de moeder van Anshel is zijn Tante Beatrix opgespoord en hij kan bij haar wonen in Oostenrijk. Zijn tante is huishoudster bij een machtige man, Adolf Hitler. Als Pierrot eenmaal in het huis op de berg, De Berghof, woont moet hij zijn naam veranderen in Pieter en ondanks dat hij per brief contact zou blijven houden met zijn beste vriend, moet hij ook dit afkappen. Anshel is namelijk van Joodse afkomst. Pierrot groeit op onder het toeziend oog van Hitler en langzaam zien we het karakter van Pierrot veranderen.

De jongen op de berg is het eerste boek van John Boyne dat ik lees. Het boek is in een avond uitgelezen en ik ben erachter gekomen dat deze auteur werkelijk een magnifieke verteller is. Hij weet je vanaf de eerste zin op een zodanige wijze het verhaal in te trekken dat het onmogelijk is het verhaal op een korte termijn weer los te laten. Een pittig onderwerp, zeker omdat de vroegere macht van Hitler weer aangehaald word en de Jodenhaat. Het herinnert aan de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog. De auteur laat zien wat macht kan doen en hoe iemand hierdoor kan veranderen. Gevoelens worden opzij gezet of zelfs helemaal uitgeschakeld.

De jongen op de berg bestaat uit drie delen en het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Pierrot, in de derde persoon. Het is een soepel, maar ook krachtig geschreven verhaal dat voortdurend in beweging is en geen moment inzakt. Het karakter van Pierrot wordt goed uitgediept en als lezer leer je de jongen goed kennen, maar later vraag je je af of je deze jongen wel beter wil leren kennen. In het begin van het verhaal komt Pierrot over als een lieve, zachtaardige jongen. Een jongen waar je eerst medelijden mee hebt. Later in het boek kan ik  nog weinig sympathie voor hem krijgen. Aan de ene kant word hij misschien gedwongen door de omstandigheden, maar deze jongen gaat in dit verhaal wel heel erg ver. Het volgend citaat uit het boek vind  ik erg passend bij het verhaal: ‘Het verhaal van een jongen  die eerst liefde en  fatsoen in zijn  hart had, maar  die zich had laten bederven door macht.

De jongen op de berg is een mooi geschreven maar aangrijpend verhaal en ik  kan me er  niets anders bij voorstellen dan dat dit verhaal een grote indruk achterlaat bij de lezers.

stersterstersterster

De jongen op de berg heb ik gelezen ten behoeve van de door de uitgeverij georganiseerde leesrace, waaraan ik meedoe voor het team van de Facebookgroep Boekenfans!. Met dank aan de uitgeverij voor het beschikbaar stellen van een leesexemplaar.

De jongen op de berg verschijnt 5 november en is o.a. verkrijgbaar bij de boekhandel of bij Bol.com.