De moord op Arno Linter – Toni Coppers – Recensie

Coppers heeft in Vlaanderen geen introductie meer nodig, in Nederland komen er steeds meer fans bij. De auteur is vooral bekend door de reeks boeken met Liese Meerhout in de hoofdrol. Zijn thrillers werden bekroond met de Hercule Poirot juryprijs en vele publieksprijzen waaronder de VRT LangZullenWeLezen-trofee. De thrillers met commissaris Liese Meerhout in de hoofdrol werden verfilmd in de televisiereeks ‘Coppers’ voor VTM. Internationaal werd de reeks onder de naam ‘Rough Justice’ uitgezonden in vele landen waaronder Nieuw-Zeeland en Canada.

Arno Linter is aan het werk in de drive-in van de Quick, een hamburgertent. De negentienjarige jongen werkt hier al een tijdje, enkele avonden per week. Op het moment dat hij net een bestelling aanreikt, wurmt een man op een scooter zich langs de auto en stopt voor het raampje van de drive-in. Hij zwaait zijn linkerarm van rechts naar links en snijdt de hals van Arno open. Een moord die aan een afrekening doet denken en de dader is al in beeld. Een makkelijke klus dus, maar het team van Liese Meerhout komt er al snel achter dat het allemaal niet zo simpel is als het lijkt. Vooral niet als er een verband schijnt te zijn met een gruwelijke vondst in het park.

De hals van de jongen die openspleet in een lange, bloederige snee, als een lillend stuk rauw vlees.

Persoonlijk vind ik de cover van De moord op Arno Linter niet mooi en ook niet zo passen bij de andere delen in deze reeks. Het is dat ik de boeken van Coppers graag lees, maar anders had ik dit boek door de cover misschien wel voorbij laten gaan. Het boek start met een fragment uit een verhoor van een Amerikaanse seriemoordenaar. Wat dit te maken heeft met de moord die in het volgende hoofdstuk gepleegd wordt is erg onduidelijk. Pas later, als de plot helder begint te worden, zal de keuze van dit fragment een verklaring krijgen. De moord op Arno Linter is het 18e deel met Liese Meerhout in de hoofdrol en Coppers zit op de stoel van de alwetende verteller verhalend vanuit de derde persoon. Veel vaart is er niet in het begin. Er zijn wel wat verrassende gebeurtenissen, maar verder is het wat kabbelend. Zoals gewend van Coppers wordt er tussendoor aandacht gegeven aan het persoonlijke leven van de (hoofd)personages, al is het in dit deel minimaal. Het onderzoek naar de moord lijkt een lang en ingewikkeld proces te worden, met veel speurwerk maar ook veel frustratie. Als de dader het team begint uit te dagen en het persoonlijk lijkt te worden, ontstaat er een onderhuidse en sluimerende spanning, die bij de plot tot uitbarsting zal komen.

En dat was nog niet alles: er hing onweer in de lucht, er was het onbehaaglijke gevoel dat er onaangename dingen stonden te gebeuren, dat er onheil dreigde.

Ondanks het gemis aan vaart, heeft het verhaal genoeg in zich om van begin tot eind interessant te blijven. Het lijkt bijna een onoplosbare zaak met een dader die zich nooit zal laten pakken, maar als er bij het team eindelijk een goede ingeving is, komt de originaliteit van het verhaal tot uiting. Een ingeving die ze op een juist spoor zet, maar een onverwachte twist hierin is niet uitgesloten. De moord op Arno Linter is een perfect voorbeeld voor de uitdrukking don’t judge a book by his cover. Gelukkig heb ik me (toch) niet laten leiden door de cover, want Coppers is er voor de zoveelste keer in geslaagd een scherpzinnig misdaadverhaal neer te zetten.

4****

Met dank aan New Book Collective voor het toesturen van een recensie-exemplaar. Deze recensie is eerder gepubliceerd op VrouwenThrillers.nl

Titel: De moord op Arno Linters| Auteur: Toni Coppers