De Morgendans – Gerrit Sangers – Recensie

De morgendans-framed

De Morgendans is een roman over leven en dood.
Doch vooral over de dood

Een  man wilde mij mijn agenda ontnemen, hij rukte er wild aan. Maar ik liet niet los. Niet loslaten, Marlijn, je mag niet loslaten, dacht ik. Ik was bang dat de man met mijn agenda, mijn ziel zou ontnemen. Ik zou onherroepelijk sterven. Onmiddellijk.

Marlijn is gestorven. Paul zijn vrouw. Paul is in de rouw. Hij moet loslaten maar hij weet niet hoe. Hij kan niet leven, niet functioneren zonder zijn vrouw. Hij kan niet accepteren dat Marlijn er niet meer is, zijn leven staat stil. Een man die geplaagd wordt door angstdromen en een gevangene blijft van zijn overleden vrouw. Totdat hij de beste vriendin van Marlijn tegenkomt, een zielsverwant. De chaos wordt eerst groter, in zijn hoofd, in het hoofd van de zielsverwant. Totdat Paul een keuze maakt.

In een wisselend perspectief worden heden en verleden met elkaar afgewisseld. Een verleden dat verteld over het ontstaan van hun liefde. Een heden dat verteld over een man die helemaal uit het lood geslagen door het overlijden van zijn vrouw, zijn zekerheid is weg, hij is het evenwicht totaal kwijt. De Morgendans is met een bepaalde mate van snelheid geschreven, op een dansende wijze in een staccato ritme, een schrijfstijl die je moet aanspreken. Tastbaar worden de gevoelens en gedachten omschreven van iemand in rouw. De onzekerheid, de chaos in het hoofd, de chaos in het leven. De gevoelens van verdriet, onmacht, niet weten hoe verder te gaan.

De Morgendans is een mooie roman die je vanaf het begin zal meevoeren met het verhaal van Paul. Een verhaal dat de afhankelijkheid van een man beschrijft en dat je laat meeleven met zijn verdriet. Indringend, triest maar soms ook ontroerend. Toch, de wijze van vertellen maakt het mogelijk ook enige afstand te bewaren waardoor het niet te zwaar overkomt en door het ritme  leest het vlot en soepel. Een verhaal over rouw, verdriet en loslaten dat pakt en raakt.

4 ster

Over de auteur

Gerrit Sangers werd in 1954 als jongste uit een gezin van vijf. Al jong begon hij met lezen en in de eerste klas toen hij een verhaal over waterhoentjes las, dacht hij, dat wil ik ook: schrijven. Het duurde nog wel even voor die gedachte gestalte kreeg. In de eerste klas van de Havo kreeg hij een 10 voor een opstel. Het beschreef een droom, aan het eind liep de wekker af. Ook begon hij gedichten te schrijven. Na de Havo ging hij werken, de stichting opleiding leraren had hem afgewezen. Hij wilde geschiedenis studeren. Het is er nooit van gekomen.
In de avonduren schreef hij. Vooral novelles. Van 1974-1976 militaire dienst. Achter de telefooncentrale in de Kromhoutkazerne te Utrecht, na zes weken opleiding in Ede. Eerst in 1989 verscheen een verhaal van hem in de literaire Gids, 152ste jaargang, november.
Het verhaal heette  Arrangement.
Twee jaar later verscheen bij uitgeverij Amber (Imprint van de Boekerij)
Lydia Verleine.