De Paardenfluisteraar – Een nieuw begin – Gina Mayer – Recensie

Gina Mayer (1965) werd geboren in Ellwangen (Duitsland). Ze studeerde als grafisch ontwerper, werkte eerst als reclame-copywriter voordat ze haar beroep opgaf en schrijver werd. Ze schrijft romans, jeugdboeken en kinderboeken.

Zoë Deventer is een wonderkind, een talentvolle dwarsfluitiste. Ze is pas dertien, maar beroemder dan haar moeder, de violiste Irma Sullivan. Ze mag optreden in de belangrijkste zalen, muziek neemt het grootste deel van haar leven in. Ook gestimuleerd door haar moeder, die bij elk concert met haar meegaat. Haar beste vriendin heeft juist niet zo veel met muziek maar des te meer met paarden. Als Kim een proefles mag doen bij het beroemde paardrij-internaat Snowfields in de wildernis van Canada, gaat Zoë met haar mee. Eigenlijk moet Zoë heel hard oefenen voor een belangrijk concert, maar ze neemt zich voor dit tussendoor te doen. Als Zoë de zwarte hengst Sharman ontmoet gebeurt er wat met haar. De hengst staat bekend als schuw en gevaarlijk, maar vanaf het allereerste contact is er een bepaalde klik tussen het paard en Zoë. Zelfs als Zoë weer thuis is blijft het paard haar in haar dromen achtervolgen. Hij smeekt haar terug te komen want zij is de enige die hem kan redden. Dan neemt Zoë een rigoureus besluit: ze gaat terug naar Snowfields…

‘Ze keek in de met goud besprenkelde ogen. Die kwamen haar zo bekend voor. Alsof ze ze al heel vaak had gezien. De ogen van een oude bekende, met wie je vroeger alles deelde en die je bijna was vergeten.’

De cover van Een nieuw begin doet mij denken aan de boeken die ik vroeger verslond, de boeken van De zwarte Hengst, geschreven door Walter Farley. Uit de tijd dat ik zelf nog een paardenmeisje was en meer op de manege was dan thuis. De serie van De zwarte hengst waren pocketboekjes, dit eerste deel van De Paardenfluisteraar is uitgevoerd in een mooie hardback. Vind dat de boeken zo veel langer mooi blijven en het geeft gewoon wat extra’s.

Een nieuw begin start met een cursief geschreven fragment dat vertelt over een wilde paardenkudde. Wat het verhaal hiermee te maken heeft moet nog blijken. Daarna start het verhaal, vertelt vanuit het perspectief van Zoë in de derde persoon. We krijgen gelijk een heldere indruk van wat het inhoudt een wereldster te zijn, wat voor invloed dat heeft op Zoë haar leven. Nu ze de puberleeftijd heeft, zijn er ook andere dingen die haar gaan bezig houden zoals bijvoorbeeld jongens. Maar de jongen die zij leuk vindt heeft niets met haar muziek en dat andere meisje vind hij toch leuker. Hoewel dit Zoë best verdrietig maakt staat ze er niet te lang bij stil, de muziek en school heeft haar aandacht nodig.

Haar gevoelens voor Jake hadden haar vleugels gegeven en haar meegevoerd. Ze had alleen maar voor hem gespeeld. Waarom was hij niet gekomen?’

Als eerste kabbelt het allemaal wat voort, totdat Zoë de hengst Shaman ontmoet. Dan krijgt het verhaal pas echt vorm en komt er ook een fijne spanning om de hoek kijken. Tussendoor meerdere cursief gedrukte fragmenten die vertellen over het verleden van Shaman. En daar zitten best wel heftige situaties bij en verklaart ook waarom het paard zo opstandig is. Naarmate het verhaal vordert wordt steeds meer duidelijk wat er precies met Shaman aan de hand is, maar ook waarom er tussen hem en Zoë zo’n klik is. Zoë maakt een ontwikkeling door waar niet iedereen op zit te wachten, maar er zijn gelukkig anderen die het haar gunnen en haar de tijd willen geven zich te ontplooien. Zo wordt vluchtig het thema wonderkind uitgelicht. De titel van de serie verraadt het natuurlijk al een beetje waarom er zo’n klik is tussen Zoë en het paard, maar er is nog zoveel te willen weten, dat het boek gewoon in een zucht uitgelezen moet worden. De schrijfstijl van de auteur maakt dat de jonge lezer de fantasie ruimschoots kan benutten en duidelijke beelden bij het verhaal kan zetten. Tevens zijn de personages voor de doelgroep herkenbaar neergezet door er bijvoorbeeld het thema verliefdheid in het verhaal te verweven. Een nieuw begin is het eerste boek van een reeks waar elk (paarden)meisje van zal genieten. En eenmaal het eerste deel gelezen is het met ongeduld wachten op het volgende deel!

4****

Met dank aan Baeckens Books voor het toesturen van een recensie-exemplaar.

Titel: De Paardenfluisteraar – Een nieuw begin |Auteur: Gina Mayer