De pinquïn met heimwee – Esther van der Ham – Recensie

De pinquin met heimwee-framed

Esther van der Ham verzorgt creatieve workshops voor bedrijven, gezinnen en scholen. Creativiteit en creatieve werkvormen zijn voor haar van wezenlijk belang. De manier waarop zij haar creatieve energie vormgeeft is net als Esther zelf, heel veelzijdig. Zo schrijft zij creatieve (kinder)boeken.

Illustreren en schilderen is voor Dick Rink al jaren passie waar hij zich volledig in kan verliezen. Dick heeft een aantal projecten uitgevoerd waarbij auteurs, aan de hand van vooraf gemaakte illustraties, ieder hun eigen verhaal konden schrijven. Met anderen samenwerken om tot een boek te komen, waarbij verhaal en illustraties elkaar tot een geweldig eindresultaat helpen, is voor hem de kers op de taart.

De pinguïn met heimwee is een voorleesboek en leren lezen boek op AVI niveau E3. De tekst wordt verteld in strakke, korte en eenvoudige zinnen die goed aansluiten op het leesniveau. Af en toe staan er woorden gedrukt waarbij het lijkt alsof deze met pen erbij geschreven zijn. Dit geeft een extra nadruk op de betreffende woorden. De tekst wordt aangevuld met bijpassende illustraties, gedrukt in grijstinten.

De pinguïn met heimwee is een leuk en leerzaam verhaal over pesten en vriendschap. De pinguïns Bo en Pepe wonen op een van de Galapagoseilanden. Bo komt van de Zuidpool, hij is aan komen drijven omdat hij een afslag heeft gemist. Pepe houdt van de warmte op het eiland, maar Bo vertrekt liever weer naar de koude Zuidpool, hij heeft heimwee. Pepe pest de albatros An en doordat An boos op hem is, pest ze hem terug. Maar als An tijdens een heftige storm in de problemen komt helpen Bo en Pepe haar. Daardoor beseffen ze dat ze elkaar nodig hebben en een hechte vriendschap is geboren. Ook Bo realiseert zich hoe hij gehecht is geraakt aan Pepe en wil toch liever op dit eiland blijven.

De auteur heeft na dit verhaal een informatief gedeelte over de Galapagoseilanden toegevoegd, op Avi Plus niveau. Dit kunnen de kinderen, zoals de auteur zelf in het boek aangeeft, samen met hun ouders lezen. De serieuze thema’s zoals heimwee en pesten zijn in een vrolijk en luchtig jasje gestoken. Leuk gedaan, zeker door het verhaal te combineren met leerzame achtergrondinformatie.

Deze recensie is eerder gepubliceerd op Boekenbijlage.nl

Titel: De pinquïn met heimwee|Auteur: Esther van der Ham| Illustraties: Dick Rink
Uitgever: Mira Loves Books|ISBN:9789492343017| Blz: 45