De tweede vrouw – Astrid Witte – recensie

Astrid Witte debuteerde in 2016 met haar jeugdroman Spiegelmeisje. Intussen heeft ze vier jeugdboeken en twee liefdesromans op haar naam staan. De tweede vrouw is haar eerste psychologische thriller.

Gregoor woont alleen in een bungalow in Garderen. Hij woont daar sinds de vermissing van zijn vrouw Anette. De recherche is nog steeds naar haar op zoek. Het is inmiddels anderhalf jaar geleden en omdat Gregoor niet graag alleen is, heeft hij zich ingeschreven bij meerdere datingsites en is gaan speeddaten. Als hij Jessica ontmoet duurt het niet lang voordat ze bij hem intrekt. Maar als Gregoor wil dat ze haar haar blondeert en bepaalde kleding en dergelijke draagt, begint Jessica er een vreemd gevoel bij te krijgen. Het lijkt wel of hij haar wil veranderen in iemand anders. Dan begint ze zich ook af te vragen wie zijn vrouw was en wat er met haar is gebeurd.

Net op het moment dat hij bedacht dat hij vaker zo’n wandeltocht bij maanlicht moest maken, hoorde hij ver voor zich uit een lang piepend geluid, gevolgd door een knal. De aarde leek ervan te dreunen. Het geluid stierf weg en het werd weer stil.

De tweede vrouw verhaalt vanuit Gregoor, in de derde persoon. Het duurt niet lang voordat je als lezer het gevoel krijgt dat er iets niet klopt. Iets wat met Gregoor te maken heeft. Dit personage profileert zich op een manier dat er gelijk al vraagtekens bijgezet worden. Het is geen dik boek, 136 bladzijden, en de hoofdstukken zijn kort opgezet. Dit met de eenvoudige schrijfstijl maakt het toegankelijk voor een breed publiek. Maar waar de proloog nog een belofte uit, wordt dit in de rest van het verhaal niet helemaal waargemaakt. Veel gebeurtenissen zijn een beetje voor de hand liggend, al heeft dit geen negatief effect op het leesplezier. Toch blijf je na het lezen van De tweede vrouw met vragen zitten. Hoe komt het dat het hoofdpersonage zich zo gedraagt? Is het iets uit zijn jeugd? Waarom is dat ene dier zo belangrijk voor hem? Als lezer wil je graag die uitleg en begrijpen waarom iemand zo is. Veel vragen, maar onvoldoende antwoorden.

Van een psychologische thriller verwacht men juist een diepere uitwerking van de personages en dat is een groot gemis in dit boek. Tevens zijn er nog wat losse eindjes waardoor de afsluiting een minder tevreden gevoel geeft. Een leuk boek om even tussendoor te lezen, maar ook niets meer dan dat.

2½***

Met dank aan Uitgeverij Ellessy voor het toesturen van een recensie-exemplaar.

Titel: De tweede vrouw| Auteur: Astrid Witte