De Vijfde Kamer – Darline Degheldere – Recensie

Het huren van een vakantiewoning was voor de vier koppels al jaren een traditie. Meteen na het afstuderen waren Hans, Daan en Elke hiermee gestart en ondertussen hadden ze al tien jaar op de teller staan. Tijdens hun studie deelden de drie de tweede verdieping van een studentenhuis, gelegen boven de kruidenierszaak Pascal. Ondanks dat ze alle drie een andere studie volgden, klikte het meteen en ontstond er een hechte groep. Ze hadden zichzelf De Pascallen genoemd. Toen ze vier jaar later afstudeerden, beloofden ze elkaar minstens één weekend per jaar met z’n allen door te brengen. Van Hans kwam het voorstel Claire erbij te betrekken, daar zij zijn toekomstige schoonzus was. Dit jaar hadden ze voor een midweek een luxe vakantiehuis in de Ardense bossen gehuurd. Normaal gesproken werd er altijd een huis met vier kamers gehuurd, maar dit huis had een kamer extra. En dat kwam best goed uit. De vijfde kamer werd bijvoorbeeld de eerste nacht in gebruik genomen door Daan – een notoire snurker. De laatste nacht werd Bram, de partner van Claire naar de vijfde kamer geleid, hij had iets te diep in het glaasje gekeken. Maar de volgende ochtend, als Claire hem wakker wil maken, blijkt Bram niet meer in leven te zijn. Claire en haar tweelingzus Margot zijn ervan overtuigd dat er kwaad opzet in het spel is. Zonder het uit te spreken verdenken ze elkaar, tot ze ontdekken dat er een derde in het spel zit.

Het boek heeft een aantrekkelijke cover en een titel die intrigeert. De eerste hoofdstukken zijn van dien aard dat je als lezer gelijk het verhaal ingetrokken wordt en het overlijden van Bram geeft een gevoel dat er iets niet klopt. Maar er lijkt ook iets te zijn betreffende de verstandhouding tussen de personages en dit wekt enig argwaan op. Genoeg elementen dus om graag door te lezen met de verwachting een hoge spanningsboog te vinden. Maar de vaart die in het begin prima is, loopt al snel terug en voelt al snel wat haperend aan. Er wordt te lang om de hete brei heen gedraaid waardoor het verhaal ietwat langdradig wordt. De spanning valt hierdoor weg en alleen af en toe zien we deze iets pieken. Ondanks dat er veel uitweidingen zijn, blijven de personages aan de vlakke kant en het lukt niet om een goede band met ze op te bouwen. Claire en Elke springen er nog het meest uit, maar het achterste van hun tong laten ze niet zien.

De pieken in de spanning komen vooral voort uit een aantal onverwachte twisten, en omdat door die wendingen nieuwe vragen worden opgeroepen blijft het verhaal wel trekken. Maar wel is door het langdradige de zin om door te lezen deels aangetast. Het is het onverwachte en een verrassend plot wat het geheel toch nog tot een prima verhaal maakt. Toch had het net iets compacter gekund, wat strakker opgezet met minder uitweidingen. De Vijfde Kamer is leuk om gelezen te hebben maar voor een doorgewinterde thrillerlezer, die wel wat meer gewend is, misschien ook net iets te soft.

3***

Darline Degheldere (1963) werkt in de financiële sector. Haar debuut werd genomineerd voor de Fintro Prijs Spannend Boek, jaargang 2019. Ook haar tweede boek, De Vijfde Kamer, werd genomineerd voor de Fintro Prijs Spannend Boek, jaargang 2020. Met dit boek debuteert ze nu bij Hamley Books

Met dank aan Hamley Books voor het toesturen van een recensie-exemplaar.

Titel: De Vijfde Kamer|Auteur: Darline Degheldere
Uitgever: Hamley Books|ISBN: 9789463967624|Blz: 380