De vlinder en de storm – Walter Lucius – Recensie

De vlinder en de storm-framed

Walter Lucius is het pseudoniem van Walter Goverde. Voordat hij zich fulltime op het schrijverschap stortte werkte hij jarenlang als theater- en televisieregisseur en als zelfstandig audiovisueel producent. Zijn grote inspirator is Stieg Larsson, de auteur van de Millennium reeks. De schrijfstijl van Walter wordt ook vergeleken met die van Stieg Larsson. Walter Lucius is gefascineerd door gedreven onderzoeksjournalisten. In zijn Hartland-trilogie bijten de Afghaanse journaliste Farah Hafez en haar collega Paul Chapelle zich vast in een internationaal crimineel netwerk.

De vlinder en de storm is het eerste deel en onlangs is het tweede deel Schaduwvechters verschenen. Gelijk met het verschenen van Schaduwvechters is de director’s cut van De vlinder en de storm verschenen. Het eerste deel van de trilogie kreeg de prijs voor het beste Nederlandse thrillerdebuut. Tegelijkertijd realiseerde de auteur dat het boek nog niet ‘af’ was. Werkend aan Schaduwvechters zag hij dat hij zijn ‘definitieve’ schrijfstijl had ontwikkeld en hij wilde De vlinder en de storm in dezelfde stijl bijschaven. De vlinder en de storm heeft nu een compleet nieuw einde en de beide boeken van deze reeks sluiten nu naadloos op elkaar aan.

Er wordt een melding gedaan van een ongeval. Als de hulpdiensten ter plaatse komen, in het Amsterdamse Bos, blijkt er een Afghaans jongetje te zijn aangereden. De veroorzaker is gevlucht. Achter deze hit-and-run blijkt een wereld van kindersmokkel en machtsmisbruik schuil te gaan. Door toeval komt onderzoeksjournaliste Farah Hafez in contact met dit jongetje. Met gevaar voor eigen leven gaan zij en haar collega Paul Chapelle onderzoek uit. Ze komen terecht in een internationaal crimineel netwerk en een politiek spel op hoog niveau. Een politiek spel waar meerdere landen bij zijn betrokken.

De vlinder en de storm bestaat uit vijf delen: Danser, Geest, Storm, Val en Thuis. Al deze delen hebben meerdere verhaallijnen verteld in een meervoudig perspectief. De over het algemeen korte hoofdstukken maken het boek prettig leesbaar. Stieg Larsson is de grote inspirator voor deze auteur en dit is ook zichtbaar in dit boek. De stijl van het geschrevene en de wijze waarop de personages neergezet worden laten enige overeenkomsten zien. Het hoofdpersonage Farah Hafez heeft mij veel doen denken aan Lisbeth Salander, de hoofdpersoon in de boeken van Stieg Larsson. Een krachtige, stoere vrouw die niet snel zal opgeven en veel durf in zich heeft. Een vrouw om bewondering voor te krijgen. De meerdere verhaallijnen zijn allen verweven met elkaar en op een mooie en correcte wijze opgezet. De personages, van diverse origine, zijn door de auteur prima uitgewerkt, herkenbare personages, personages waar een klik mee te krijgen is en waar de lezer zich in kan verplaatsen.

De auteur heeft een krachtige en filmische schrijfstijl waardoor je alles wat er gebeurd als het ware voor je kunt zien. De vlinder en de storm is een verhaal dat voortdurend in beweging is, dat telkens meer vragen oproept en waarvan de antwoorden nog afwezig blijven. Het verhaal eindigt op een heftige wijze en laat de lezer in verwarring achter. Ook dit roept weer vragen op waardoor je niet kan wachten het volgende deel te gaan lezen, hopende dat hier een aantal vragen beantwoordt gaan worden. Achterin het boek is een leesfragment van Schaduwvechters, het tweede deel, te vinden. Dit lezende wakkert de nieuwsgierigheid nog meer aan. De vlinder en de storm is een veelbelovend begin van deze trilogie en voor de fans van Stieg Larsson zeker een aanrader. Mijn interesse is gewekt en met grote verwachting ga ik beginnen met het tweede deel, Schaduwvechters.

4 ster

Deze recensie is eerder gepubliceerd op VrouwenThrillers.nl.

Titel: De vlinder en de storm|Auteur: Walter Lucius